Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)

SRP klage, opgaveformulering

26. februar 2015 af tværstriber (Slettet)
Hej
Jeg fik karakter for srp i går og jeg er mildest talt overrasket. Jeg skrev i idehistorie og fysik, fysik som hovedfag, og fik 02.
Jeg er utilfreds med opgaveformuleringen. Den lagde meget mere op til idehistorie end fysik, den lagde slet ikke op til nogle beregninger eller noget konkret fysik. Min fysikvejleder gav mig, under skriveperioden, medhold i at jeg blot skulle analysere andre fysiske muligheder, ved at præsentere dem, fordele ulemper, tegninger osv og ikke nogle beregninger.
Jeg synes selv, at opgaven mangler fysik, men jeg har jo ikke haft den mindste chance for at lave en besvarelse, der lever op til fysikkens kriterier, når opgaveformuleringen ikke gjorde det. Kan jeg tillade mig at klage?
Jeg vil naturligvis forhøre mig med mine vejledere først, og høre om det var en stort eller lille 02, så jeg har en ide om, hvor vidt det er risikoen for en lavere karakter værd.
Vil en ombedømmelse i det hele taget kunne hjælpe mig, eller skal jeg hellere satse på en omprøve om muligt??

Brugbart svar (0)

Svar #1
26. februar 2015 af MaibritG

Jeg skrev i idehistorie og fysik, fysik som hovedfag, og fik 02.

Der er ikke noget hovedfag i SRPen, så derfor er din opgave en skriftlig fremstilling på baggrund af både fysik og idéhistorie. Hvordan du selv vælger at vægte det i din skriveproces, er et valg du selv tager. 

Den lagde meget mere op til idehistorie end fysik, den lagde slet ikke op til nogle beregninger eller noget konkret fysik.

Hvis du er mere beregningsorienteret, så forstår jeg simpelthen ikke hvorfor du så har valgt idéhistorie som SRP-fag og ikke matematik. 

Jeg synes selv, at opgaven mangler fysik, men jeg har jo ikke haft den mindste chance for at lave en besvarelse, der lever op til fysikkens kriterier,

Der er ikke noget, der hedder fysikkens kriterier i SRPen. Det er din opgaveformulering, der gør sig gældende og intet andet.  Det er besvarelsen på den, du bliver vurderet på og ikke hvad der eventuelt gør sig gældende for fysik A-pensummet og dets vurderingskrav.

Hvis det ikke har ændret sig meget på HTX, har du jo også selv haft en indflydelse på din problemformulering på baggrund af dine vejledermøder. Spørgsmålet er så om du har gjort dit forarbejde rigtigt eller fået kommunikeret godt nok ud til dine vejleder hvad du helt præcist ville skrive om. Jeg tror ikke du får særlig meget ud af, at klage over din karakter. 

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Skriv et svar til: SRP klage, opgaveformulering

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.