Matematik

Standardmatrixrepræsentation

26. februar 2015 af harruna (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Først ville jeg lige spørge om, at det er rigtigt at hvis man kan finde en linearkombination til et sæt vektorer v og u, at de så udspænder R2.

Derudover har jeg så et problem her. 

Vi har v=(2,1) og u=(1.1)
Lad nu L : R2 → R2 betegne en lineær operator, og antag at
L(v)=(1,2)
L(u)=(3,4)
Og vi skal bestemme standmatrixrepræsentationen M(L) af L

Altså jeg har M(L)=(L(e_1) | L(e_2) | ... | L(e_n) ) indeholdt i Matm,n(F)

Problemet er bare at jeg ikke kan finde ud af at bruge dette; noget hjælp ?


Brugbart svar (0)

Svar #1
26. februar 2015 af peter lind

Du skal finde L( (1, 0) )  og L( (0,1))

Det gør du ved at finde linearkombinationer af u og v som giver enhedsvektoern

En af de meget åbenlyse (1, 0) =v-u

Du kan så finde L( (1, 0) ) = L(v-u) = L(v) -L(u) =

Derefter finder du på samme måde (0, 1) som en linearkombination af u og v. Her kan du også med fordel bruge udtrykket for (1,0)


Svar #2
26. februar 2015 af harruna (Slettet)

Når jeg f.eks. så har fundet L(v) -L(u) og den anden, er det så svaret ?? indsat som 

M(L)=(L(e_1) | L(e_2) | ... | L(e_n) ) indeholdt i Matm,n(F)


Brugbart svar (0)

Svar #3
26. februar 2015 af peter lind

Det fundne er søjlerne i den søgte matrice. Du bør skrive matricen helt ud. ellers ja


Svar #4
26. februar 2015 af harruna (Slettet)

Okay begyndte nok på det lidt sent, men altså dvs. at jeg skal

L(v)-L(u)=  \binom{1}{2}-\binom{3}{4}=\binom{-2}{-2} , så jeg står med L( (1, 0) ) = L( (-2, -2) )  men hvad så nu ?? eller har jeg misforstået noget :s Tror ikke jeg var helt med på hvad L( (1, 0) ) helt skulle bruges til efter jeg har trukket dem fra hinanden.


Brugbart svar (0)

Svar #5
26. februar 2015 af peter lind

Det betyder at der i øverste venstre hjørne af matricen skal stå -2 og at der i nederste venstre hjørne skal stå -2.

Hvis du ganger en 2*2 matrix med (1,0) som søjle får du første søjle i matricen. Hvis det i stedet var (0,1) får du anden søjle


Svar #6
26. februar 2015 af harruna (Slettet)

Men hvad så med højre øverste hjørne og nedre venstre hjørne. Jeg kan da ikke bruge det samme ?? da jeg jo har brugt u og v allerede ?


Brugbart svar (0)

Svar #7
26. februar 2015 af peter lind

Der skal du finde L( (0, 1) ) som nævnt i #1. Resultatet af den bliver den anden søjle


Svar #8
26. februar 2015 af harruna (Slettet)

Føler mig virkelig dum lige nu :(. Men man kunne finde  L( (1, 0) ) ved at sige  L(v-u) = L(v) -L(u). Men hvordan findes L( (0, 1) ) overhovedet ?


Svar #9
26. februar 2015 af harruna (Slettet)

For jeg tror jeg har lavet noget galt, for hvis det er som jeg tror, får jeg altså 2*2 matrice med kun 2 over det hele.


Brugbart svar (0)

Svar #10
26. februar 2015 af peter lind

(0, 1) = (1, 1) - (1,0) = u-(v-u)


Svar #11
26. februar 2015 af harruna (Slettet)

hvis jeg gør det får jeg (1,2) men så har jeg matrixen \begin{bmatrix}-2 &1\\-2 & 2 \end{bmatrix} og skal gange det med (1,0) for at få første og (0,1) for at få begge søjler ? men det giver bare ingen mening. for så får jeg -2 over det hele 


Brugbart svar (0)

Svar #12
26. februar 2015 af peter lind

Du har regnet forkert. Gentag udregningerne men gør det langsomt., altså ikke mange regninger fra trin til trin


Skriv et svar til: Standardmatrixrepræsentation

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.