Fysik

Bølgelængde mm

26. februar 2015 af Sejedansk (Slettet) - Niveau: A-niveau

Opgave A4) 
Et radioteleskop registrerer elektromagnetisk stråling med en frekvens fra verdensrummet 1.42*10^9 Hz 
a) Beregn bølgelængden for denne stråling
Den har jeg løst

b) Hvor mange fotoner med frekvensen 1.42*10^(9) Hz rammer radioteleskopets antenne hvert sekund
Den har jeg løst

Strålingen udsendes, når hydrogenatomer henfalder fra en tilstand A til en tilstand B. Halveringstiden for henfaldet er: 1.1*10^7 år  
Radioteleskopets antenne har arealet 2000m^2
Antennen er rettet mod en sky af hydrogen, der befinder sig i afstanden 9.2*10^18_m 
Skyen udsender lige meget stråling i alle retninger, og der kan ses bort fra absorption mellem skyen og radioteleskopet. 
c) Beregn antallet af de hydrogenatomer, der befinder sig i tilstand A i hydrogenskyen

Jeg er lost. og kan ikke finde ud af hvordan jeg gøre

nogen hjælp?


Svar #1
26. februar 2015 af Sejedansk (Slettet)

hjælp??


Brugbart svar (0)

Svar #2
26. februar 2015 af Soeffi

Een foton er lig med een omdannelse af et hydrogenatom fra A til B. Den andel af fotoner, der rammer teleskopet forholder sig til det samlede antal fotoner som 2000 m2 til overfladen af en kugleskal med radius 9,2·1018 m.

Når du på den måde har regnet det samlede antal omdanelser pr. sekund (aktiviteten) ud, kan du regne antal A-hydrogenatomer ud, idet antal Hydrogen atomer = aktivitet/(ln(2)/halveringstid).


Skriv et svar til: Bølgelængde mm

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.