Studievejledning

CBS adgangskvotienter 2015

27. februar 2015 af PiXe94 (Slettet)

Hej alle sammen,

Skal her til sommer (afsluttede STX i 2014) søge ind på universitet. Vil gerne læse Ha.jur på CBS som i 2014 på kvote 1 krævede et gennemsnit på 8,3 og standbykvotienten ligger på 8,1. Er dog begyndt at blive en lille smule nervøs for om jeg kan komme ind, da mit gennemsnit netop ligger på 8,3.

Hvad mener I, tror I de kommer til at stige?


Brugbart svar (0)

Svar #1
27. februar 2015 af OnceUponATime

Hvorfor ikke i odense eller Århus? Eller ønsker du kun i København?

Du skal huske, at du kan gange dit snit med 1.08, altså 8%, såfremt du søger ind inden for 2 år. Dit snit, lad os antage at det forbliver 8.3 efter 3.g, bliver derfor til 9.0.

Har du fem A-fag, kan du gange dit snit med hele 11%.

Jeg tror personligt ikke, at adgangskvotienten stiger særlig meget. Jeg tror, at den vil holde sig nogenlunde på de otte-komma-et-eller-andet.


Svar #2
27. februar 2015 af PiXe94 (Slettet)

#1

Hvorfor ikke i odense eller Århus? Eller ønsker du kun i København?

Du skal huske, at du kan gange dit snit med 1.08, altså 8%, såfremt du søger ind inden for 2 år. Dit snit, lad os antage at det forbliver 8.3 efter 3.g, bliver derfor til 9.0.

Har du fem A-fag, kan du gange dit snit med hele 11%.

Jeg tror personligt ikke, at adgangskvotienten stiger særlig meget. Jeg tror, at den vil holde sig nogenlunde på de otte-komma-et-eller-andet.

Ønsker kun at studere i København. :-)


Jeg har desværre allerede ganget mit snit op, ellers havde det ikke været et problem. Godt at høre at du ikke tror kvotienten stiger særlig meget - omend det jo aldrig er til at vide. Har spurgt nogen af mine venner og de mener heller ikke den stiger, men man skal jo ikke tro på alt hvad man hører.

Nedenunder ses udviklingen for kvotienterne på henholdsvis ha.almen og ha.jur. på CBS gennem årene:

Ha.jur: 
2014: 8,3 - 8,1
2013: 8,0
2012: 7,8
2011: 7,6 - 6,8
2010: 6,8 - 6,1

Ha.almen:
2014: 8,5 - 8,2
2013: 8,1 - 7,9
2012: 8,0 - 7,7
2011: 7,6 - 6,9
2010: 7,2 - 6,5


Brugbart svar (0)

Svar #3
27. februar 2015 af OnceUponATime

#2

Det ser ud til at gennemsnittet er stigende. Udannelsen er åbenbart ved at blive mere og mere populær.

Mon ikke det er ensbetydende med, at den stiger igen i år. Jeg tror dog ikke, at den overskrider de 9.0. Det ville være et vildt højt spring, men hvem ved?

Mon ikke snittet bliver noget i stil med 8.9? Det er bare et gæt.

Du burde ihvertfald forsøge at forbedre dit snit. Måske er der et fag, du godt kan yde lidt mere i? Eller måske er der et fag, du er virkelig godt til, og som du får gode karakterer i ?


Svar #4
27. februar 2015 af PiXe94 (Slettet)

#3

#2

Det ser ud til at gennemsnittet er stigende. Udannelsen er åbenbart ved at blive mere og mere populær.

Mon ikke det er ensbetydende med, at den stiger igen i år. Jeg tror dog ikke, at den overskrider de 9.0. Det ville være et vildt højt spring, men hvem ved?

Mon ikke snittet bliver noget i stil med 8.9? Det er bare et gæt.

Du burde ihvertfald forsøge at forbedre dit snit. Måske er der et fag, du godt kan yde lidt mere i? Eller måske er der et fag, du er virkelig godt til, og som du får gode karakterer i ?

Blev som sagt student i 2014, så mit snit er der ikke så meget at gøre noget ved. Kan blot håbe på det ikke stiger så meget, så jeg stadig kan komme ind via standby.

Kvotienten er dog meget høj på CBS set ift. SDU og AU, der ligger på hhv. 7,8 (6,9) og 6,5 (5,8).


Brugbart svar (0)

Svar #5
27. februar 2015 af Stats

#1

Blot en lille rettelse...

Du kan kun gange dit gennemsnit med 1,03 for ét ekstra A fag. Og 1,06 for to ekstra A fag. osv...

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (0)

Svar #6
27. februar 2015 af OnceUponATime

#5

Tidlig studiestart + 5 A fag = 1,08 + 1,03 = 1,11 = 11%


Brugbart svar (0)

Svar #7
27. februar 2015 af Stats

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (0)

Svar #8
27. februar 2015 af OnceUponATime

#7 Hvad er det helt præcist, du er uenig i?


Brugbart svar (0)

Svar #9
27. februar 2015 af Stats

Nogen gymnasielle uddannelsesretninger har ikke 4 A fag..

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (0)

Svar #10
27. februar 2015 af Andersen11 (Slettet)

#6

Dit "regnestykke" har meget lidt med matematik at gøre.

        1,08 · 1,03 = (1 + 0,08) · (1 + 0,03) = 12 + 1·0,03 + 1·0,08 + 0,08·0,03

                                                                 ≈ 1 + 0,03 + 0,08 = 1 + 0,11 = 1,11


Brugbart svar (0)

Svar #11
27. februar 2015 af OnceUponATime

#9

PiXe94 har en STX uddannelse, som det kan ses.


Brugbart svar (0)

Svar #12
27. februar 2015 af Andersen11 (Slettet)

Bemærk også, at bonus for ekstra A-fag allerede er medregnet i det endelige eksamensresultat, der vil fremgå af eksamensbeviset.

Se https://www.ug.dk/flereomraader/maalgrupper/videregaaendeuddannelse/bonus-tidlig-studiestart


Brugbart svar (0)

Svar #13
27. februar 2015 af Stats

#11

Så er det også maksimalt 3 A fag der er obligatoriske

Korrigeret... Hun har mindst 4 A fag, men kan godt have flere

(Somme tider, så brugeren udfylder ikke sin rigtige uddannelse..)

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (0)

Svar #14
27. februar 2015 af Andersen11 (Slettet)


Brugbart svar (0)

Svar #15
27. februar 2015 af Stats

#14

Så det godt.. Det stod lidt kringlet.

I min kilde i #7, står der:

En studieretning består af obligatoriske fag, studieretningsfag og valgfag. Hvert studieretningsforløb skal indeholde tre studieretningsfag, der er på AAA-, AAB-, AAC-, ABB- eller ABC-niveau.

Lidt længere nede står der:

I stx skal mindst fire af fagene være på A-niveau, men du har mulighed for at vælge flere.

Hvis du har flere fag på A-niveau end de krævede, får du automatisk justeret gennemsnittet på dit studentereksamensbevis. Læs om justeringsmulighederne i artiklen Bonus for tidlig studiestart.

- - -

Mvh Dennis Svensson


Svar #16
27. februar 2015 af PiXe94 (Slettet)

Mit snit er 7,5, får bonus på 1,03 for 5 A-niveau fag, dermed lander det på 7,7. Derefter kan man gange med 1,08 hvis man søger uddannelsen indenfor 2 år, dermed lander det på 8,316.


Brugbart svar (0)

Svar #17
27. februar 2015 af Stats

#16

Korrekt..

Du skal blot huske på, at adgangskvotienten er et udtryk for, hvad den person med lavest gennemsnit havde, da de blev optaget forrige år

- - -

Mvh Dennis Svensson


Svar #18
27. februar 2015 af PiXe94 (Slettet)

#17

#16

Korrekt..

Du skal blot huske på, at adgangskvotienten er et udtryk for, hvad den person med lavest gennemsnit havde, da de blev optaget forrige år

Rigtigt, hvilket jo kan variere efter hvor mange der søger ind, hvor højt snit de der søger ind har og hvor mange studiepladser der er på det pågældende studie. Tvivler dog på det falder.


Brugbart svar (1)

Svar #19
27. februar 2015 af Andersen11 (Slettet)

#4

Bemærk, at i dit endelige eksamensresultat på dit eksamensbevis er der allerede korrigeret med faktorer for bonus A-fag. Det er det foreløbige eksamensresultat, der er det ukorrigerede resultat. Hvis du benytter dit endelige eksamensresultat, må du kun korrigere med faktoren 1,06 for tidlig studiestart.


Brugbart svar (0)

Svar #20
17. marts 2015 af Roman Garcia

Jeg synes nu, at andre byer bør overvejes. Derudover kan det siges, at alt afhængig af, hvad du gerne vil lægge vægt på. Økonomi eller jura, så kan det i visse situationer være klogest at vælge andre byer, idet hvor stort fokus der er på de enkelte elementer kan variere fra sted til sted.

Derudover kan man jo sige, at uddannelsen jo ikke er så vigtig for dig, hvis du ikke gider flytte for den. Men du kan jo altid tage en anden uddannelse som anden prioritet, som er placeret i København, så problemet er nok ikke så stort.


Forrige 1 2 Næste

Der er 21 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.