Matematik

Ligebenede trekanter

28. februar 2015 af Gandhara (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej allesammen

Jeg sidder med en opgave om ensvinklede trekanter, som jeg ikke rigtig kan komme i gang med. Jeg har vedhæftet opgaveformuleringen, og en skitse af situationen (Hvis jeg har forstået det rigtigt!):


Svar #1
28. februar 2015 af Gandhara (Slettet)

Her er skitsen. Jeg har fundet 1 ligebenet trekant, T, som jeg kender alle sidelængder på. Men hvordan kommer jeg videre? Eller har jeg forstået situationen forkert?

Vedhæftet fil:skitse.jpg

Brugbart svar (1)

Svar #2
28. februar 2015 af peter lind

Du har misforstået det. Bropillerne peger ikke lodret op som din tegning. De fortsætter altså i samme retning som radierne. r1=r2


Svar #3
28. februar 2015 af Gandhara (Slettet)

Så får jeg 2 ligebenede trekanter, som ovenikøbet er ensvinklede.

Kan det så passe at jeg skal finde forskellen mellem afstanden mellem brotårnene i hhv. toppen og bunden?


Brugbart svar (1)

Svar #4
28. februar 2015 af peter lind

Det er ikke trekanter idet den ene side er krum. Der gælder at forholdet mellem cirkebuen og deres radier er den samme.


Brugbart svar (1)

Svar #5
28. februar 2015 af Andersen11 (Slettet)

#2

Beregn topvinklen i en ligebenet trekant, hvor de to lige store sider er Jorden radius r = 6378,388 km og grundlinien er g = 1624 m . Beregn så grundlinien g1 i en ligebenet trekant med samme topvinkel, men hvor de to lige store sider nu er r + 260 m, og beregn så forskellen g1 - g .

Man kan regne det ud fra ensvinklede trekanter, og man har da

        g1 / g = (r + 260m) / r

        g1 - g = g·((r + 260m)/r - 1) = g·260m/r = 1624m·260m/6378388m = 1,624·0,26/6,378388 m


Svar #6
28. februar 2015 af Gandhara (Slettet)

Jeps, jeg får forskellen til 66cm, så hvis man lige ser bort fra afrundinger og den slags, så bude den være god nok. Tak for hjælpen, Peter Lind og Andersen :-)


Brugbart svar (0)

Svar #7
28. februar 2015 af Andersen11 (Slettet)

#6

Ikke 66 cm . Man får g1 - g = 0,066 m = 6,6 cm , så det passer jo med Tuborgetiketten.


Skriv et svar til: Ligebenede trekanter

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.