Studievalg og videregående studie

Krav til at blive læge?

01. marts 2015 af Whatisthiss

Hej. Jeg går i 9.klasse og har efter tids overvejelse besluttet mig for, at jeg gerne kunne tænke mig at blive læge, eller i hvertfald noget i den retning. Det har altid ligget meget til at læse jura senere, og havde valgt en studieretning: Samf A, Engelsk A og Mat B, men den har jeg så ændret til noget helt andet: Biologi A, Eng A, Mat B, Psykologi C. 

Vil gerne høre om det er muligt at kunne blive læge med den linje, eller har I andre ting i kunne foreslå? Mit gennemsnit ligger lige nu på 9,6, og er bare nervøs for, om jeg kan klare det i gymnasiet og vedligeholde det? For man falder sikkert i karakterene, og gennemsnittet for at blive læge er jo rimelig højt, eller tager jeg fejl? Hvad er gennemsnittet egentlig? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
01. marts 2015 af LarsJensen0 (Slettet)

Hej,

for at blive læge skal du have en bachelor+kandidatuddannelse i medicin. De kan tages på 4 universiteter i Danmark. For at blive optaget skal du have en studentereksamen, der er flere at vælge i mellem, men STX, HF eller HTX er de umiddelbare logiske valg. De studieretninger du har set på ligger ikke lige på sporet til at blive læge, men det er der ikke nødvendigvis noget galt i.

Der er også krav til at nogle fag skal være på bestemte niveauer. Dansk A, Engelsk B, Matematik A + flere andre (se mere i linket nedenfor). Disse krav kan opfyldes ved supplering efterfølgende.

Sidste år var kvotienten, dvs. det gennesnit fra studentereksamen, der var nødvendigt 10,7 (ændres fra år til år, afhængig af hvor høje karaktere ansøgerne har), se mere i linket nedenfor. Nogle vælger bevidst fag/studieretninger hvor de får gode karakterer og så supplerer med de nødvendige fag efterfølgende. Andre tager 5-6 A fag og får bonus oveni. Husk, dit gennemsnit kan aldrig ændres når du har været til din sidste eksamen.

Hvis man ikke har det nødvendige gennemsnit, så kan man søge via noget der hedder kvote 2, hvor hvert universitet selv bestemmer hvad de lægger vægt på. Det kan være karaktere i bestemte fag, relevant erhvervserfaring eller relevant uddannelse.

Læs mere på https://www.ug.dk/uddannelser/universitetsuddannelser/bacheloruddannelser/sundhedsvidenskabeligebacheloruddannelser/medicin

Hilsen Lars


Skriv et svar til: Krav til at blive læge?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.