Matematik

Geometri (HJÆLP)

01. marts 2015 af Vanessalarsen (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Håber i vil hjælpe mig med nogle opgaver som jeg er gået i stå med :)

Inde på øen pagaja er der en sø - Rubinesøen. Søen har form som en cirkel. Der er smukt omkring søen, så det er et yndet udflugtsmål for øens indbyggere. inde midt i søen stikker der et stykke klippe op, som de lokale kalder "Fingeren" . Vejen  rundt om hele søen er 2 km 650 m lang. der er bådudlejning, så man kan sejle på søen.

Opg 19

A) Tegn en skitse af søen. Brug passer. Sæt mål på tegningen. = Er lavet :) 

B) Hvor langt er der fra søbredden og ud til fingeren? - Kan ikke finde ud af det, hvordan?

C) Tegn et kort over søen i målestoksforholdet 1: 10 000 = Er lavet :)

D) hvor stor er søen? - Kan ikke finde ud af det

Søvandet omkring fingeren indholder nogle sjældne blomster. Det er derfor fredet område

Opg 20 

A) området begynder 2/3 af afstanden fra søbredden til fingeren. Tegm området ind på kortet fra opg 20. = Er lavet :)

B) hvor stort er arealet af det fredede området? - Hvordan finder man ud af det?

C) beskriv forholdet mellem arealet af det fredede området og hele søen. - Kan ikke finde ud af det, hvordan?


Brugbart svar (0)

Svar #1
01. marts 2015 af Eksperimentalfysikeren

Du skal bruge, at omkredsen af en cirkel er 2π*radius, og at arealet af  en cirkel er π*radius2.


Brugbart svar (0)

Svar #2
01. marts 2015 af peter lind

19A  Det er radius i cirklen. Radius af cirklen kan findes af O =2πr, hvor O er omkredsen

19D  A = π*r2

20 B  Brug formeln fra med radius 1/3 af søens radius

20 C divider resultatet fra 20B med resultatet fra 19D. Du kan også bruge direkte formlen for arealet af en cirkelskive med forholdet mellem radierne direkte. Både r og π vil så gå ud


Svar #3
01. marts 2015 af Vanessalarsen (Slettet)

problemet er, jeg ikke ved hvad radiusen er ? og hvordan jeg skal finde den?


Brugbart svar (0)

Svar #4
01. marts 2015 af Eksperimentalfysikeren

Du kender omkredsen. Derudfra kan du finde radius.


Svar #5
01. marts 2015 af Vanessalarsen (Slettet)

20 b hvilken formel er det man skal bruge der Peter lind 


Brugbart svar (0)

Svar #6
01. marts 2015 af peter lind

A = π*r12 hvor r1 er radius af det fredede område altså 1/3 af den oprindelige radius


Svar #7
01. marts 2015 af Vanessalarsen (Slettet)

kan stadig ikke finde ud af hvad radiusen er af omkredsen?? ... jeg kan ikke finde ud af hvilket der er det rigtige mål..


Brugbart svar (0)

Svar #8
01. marts 2015 af peter lind

Du har at O=2πr  <=> r = O/(2π)


Skriv et svar til: Geometri (HJÆLP)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.