Studievalg og videregående studie

STX eller IB?

01. marts 2015 af bummelumbumbum

Jeg går i 1.g på htx, men har på det seneste overvejet at droppe ud og skifte til enten STX eller IB (toårig engelsksproget gymnasieuddannelse), mest fordi jeg savner at have sprogfag. Efter gymnasiet vil jeg gerne studere lingvistik, et fremmedsprog, filosofi eller matematik på Oxford/Cambridge eller et andet højtrespekteret universitet i England, Tyskland eller Frankrig - dog overvejer jeg også at blive i Danmark. 

Hvis jeg tager på STX, bliver det på en studieretning med latin, græsk og enten tysk eller fransk på A-niveau. Fordelene ved at vælge det er, at jeg kan få 4 fremmedsprog, herunder latin som jeg elsker, og hvis jeg skulle vælge at studere i Danmark, er det nemmere at komme ind på universitetet (IB skulle være meget mere krævende end STX). Dog kan jeg hverken få engelsk eller matematik på A-niveau, så det ville gøre det betydeligt sværere at komme ind på Oxford/Cambridge, og hvis jeg skulle vælge at studere matematik, ville jeg være nødt til at supplere op efterfølgende.

Hvis jeg vælger IB, tager jeg følgende fag: higher level dansk, tysk og matematik (der er på et endnu højere niveau end A-niveau) og standard level fysik, historie og enten fransk eller engelsk (der ca. svarer til B-niveau). Fordelene ved at vælge det er, at jeg ville lære at tale flydende engelsk, have nemmere ved at komme ind på universitetet i udlandet og både lære en masse matematik og to-tre fremmedsprog. Dog er det sværere at komme ind på universitetet i Danmark, jeg ville ikke have mulighed for at lære latin og ens karaktergennemsnit er udelukkende baseret på ens skriftlige eksamenskarakterer (og man må ikke engang have lommeregner/noter med til eksamen). Derudover ville jeg være nødt til at bruge to timer dagligt på transport til og fra skolen.

Hvad anbefaler I, at jeg vælger? Og er det muligt at komme ind på Oxford/Cambridge uden at have haft engelsk på A-niveau?


Brugbart svar (0)

Svar #1
01. marts 2015 af UG124 (Slettet)

Du skal være meget kompent for at komme på Oxford eller Cambridge. Det er nogle højtbeundrede universiteter. Du skal hvertfald have et snit, der kan sammenlignes med snittet til medicin, for at komme ind på en af de benævnte universiteter. 

Vedrørende dit spørgsmål: Det er nemmere for en studievejleder at svare på dine spørgsmål, men du skal naturligvis gå efter hvad du allermest brænder for.


Brugbart svar (0)

Svar #2
01. marts 2015 af MaibritG

Hvis jeg vælger IB, tager jeg følgende fag: higher level dansk, tysk og matematik (der er på et endnu højere niveau end A-niveau)

Niveauet er det samme, men det er sværere at bestå sin eksamen, da prøverne dels er uden hjælpemidler (egne noter, bøger, potentielt også ordbøger), dels skrives eksamensopgaverne i hånden. For matematik betyder det også, at man ikke har adgang til TI-89 eller nyere modeller, da man primært bruger TI-84+ eller modeller med samme muligheder/specifikationer. Alt dette nævner du dog selv.

og standard level fysik, historie og enten fransk eller engelsk (der ca. svarer til B-niveau).

Du kommer ikke udenom engelsk B HL (engelsk A-niveau) på IB medmindre, at du har engelsk som modersmål.

Fordelene ved at vælge det er, at jeg ville lære at tale flydende engelsk, have nemmere ved at komme ind på universitetet i udlandet og både lære en masse matematik og to-tre fremmedsprog.

Hvis din motivation er, at blive bedre til engelsk, så skal du ikke vælge IB. Heller ikke selvom, at ambitionen er at komme ind på Oxford. Optagelse på Oxford kræver også et forholdsvis højt gennemsnit og en pæn pose penge.  Det er i øvrigt muligt at komme ind på Oxford med en STX-baggrund eller hvis du tager et universitets-semester som led i din danske bachelor- eller kandidatuddannelse.

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Skriv et svar til: STX eller IB?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.