Kemi

Lambert Beers lov

01. marts 2015 af lokpæø (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej, jeg skal i en opgave vise at Lambert Beers lov gælder. Jeg har fået en tabel med en række koncentrationer og tilsvarende absorbanser. Skal jeg bare plotte værdiene i fx Excel og vise at der bliver dannet en ret linje eller skal jeg også tage udgangspunkt i hans formel?


Brugbart svar (1)

Svar #1
01. marts 2015 af mathon

Afbild absorbansen A som en funktion af molariteten c.


Brugbart svar (1)

Svar #2
01. marts 2015 af Anar2

Ja; Du skal vise at målingerne danner en ligefrem proportionalitet med den ligning y=ax, Så du skal bare lave en lineær regression- hvor du så skal kommenter på b-værdien :) 


Brugbart svar (1)

Svar #3
01. marts 2015 af Heptan

Heraf ekstinktionskoefficienten, der aflæses som linjens hældning.

b-værdien bør være lig med 0, og hvis man er fræk kan man tvinge grafen igennem (0,0).


Brugbart svar (1)

Svar #4
01. marts 2015 af mathon

                      A=\left (\underset{h\ae ldningskoef\! ficient}{\underbrace{\xi _{\lambda }\cdot L}} \right )\cdot c


Svar #5
01. marts 2015 af lokpæø (Slettet)

Da må der være noget gal med dette

Vedhæftet fil:diagram2.png

Brugbart svar (1)

Svar #6
01. marts 2015 af Anar2

Ellers bare kommenter på b-værdien: Den plejer altid at være 0,999, så kan du kommenter og sige, at b værdien ligger tæt på 0, derved kan vi konkludere, at målingerne er ioverenstemmelse med loven: 


Brugbart svar (1)

Svar #7
01. marts 2015 af Anar2

hmm. Jeg tror ikke Excel opfatter når man opløfter, altså når man skriver 2*10^5 eller noget i den stil- prøv at skrive hel tal, 


Svar #8
01. marts 2015 af lokpæø (Slettet)

 Tak, det så meget bedre ud :)


Brugbart svar (0)

Svar #9
01. marts 2015 af Anar2

:) Det lyder godt


Skriv et svar til: Lambert Beers lov

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.