Matematik

Forskelle på sfærisk geometri og trigonometri

02. marts 2015 af madmil (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej Studieportalen

Jeg er igang med at skrive SSO, mit hovedspørgsmål er GPS og sfærisk geometri.

mit spørgsmål lyder på, er der nogen der kender forskellen på sfærisk geometri og sfærisk trigonometri, eller er det mere eller mindre det samme?


Brugbart svar (1)

Svar #1
02. marts 2015 af mathon

sfærisk geometri er al geometri på en kugle

sfærisk trigonometri er beregning i sfærisk trekant


Brugbart svar (1)

Svar #2
02. marts 2015 af SuneChr

Man inddrager og benytter sfærisk trigonometri, når man beregner flader i den sfæriske geometri.
Trigonometrien er metoden i behandlingen af geometrien, lige som i planen.


Svar #3
02. marts 2015 af madmil (Slettet)

okay. tak, det hjalp.

Jeg skal uddybe den grundlæggende sfæriske geometri bag GPS, har i et godt bud på hvor jeg kan begynde? 
 


Brugbart svar (1)

Svar #4
02. marts 2015 af LarsJensen0 (Slettet)

tja, det kommer jo an på hvor meget du skal og hvad du skal beregne. Måske du kan få inspiration på

http://illvid.dk/teknologi/ingeniorvidenskab/hvordan-fungerer-gps-systemet

Hilsen Lars


Svar #5
02. marts 2015 af madmil (Slettet)

Hej Lars

Jeg har godt læst artiklen og syntes den var brugbar.

Min opgave formulering hedder sig

redegør, i enkelte træk, for matematikken bag GPS systemet og uddyb den grundlæggende sfæriske geometri bag det.

jeg skriver på B niveau, og håber på at det kan fylde 4 sider.

jeg har redegjort for matematikken bag gps systemet men mangler den sidste del.


Brugbart svar (0)

Svar #6
02. marts 2015 af LarsJensen0 (Slettet)

Hej,

jeg er lidt i tvivl om hvad der menes med "at uddybe". Dels er det længe siden jeg har haft B-niveau, så jeg har glemt hvordan det var, dels så er den matematik, jeg bruger til GPS noget mere avanceret end det kan forlanges af en elev på B-niveau, så jeg ved ikke lige hvordan jeg skal hjælpe dig videre.

Kan det tænkes på at der er tale om den redegørelse/uddybning af skæring af sfæriske objekter i 3D?

Hilsen Lars


Svar #7
03. marts 2015 af madmil (Slettet)

det er meningen med opgaven at jeg skal ramme en mellem ting af a og b niveau.

Jeg kan ikke rigtig få et entydigt svar fra min lære, men jeg tror at det skal være ret grundlæggende hvordan man beregner afstanden mellem to punkter på jordens overflade.


Svar #8
03. marts 2015 af madmil (Slettet)

nu fik jeg et svar, med grundlæggende, så er det det der skal til for at bestemme punkter på jorden – og hvor meget af det der skal til for at gøre GPS systemet helt præcis på jorden

giver det nogenlunde mening?

jeg er stadig helt fortabt i hvilke formler jeg skal benytte.

håber i kan hjælpe.

mvh Emil J


Brugbart svar (0)

Svar #9
03. marts 2015 af LarsJensen0 (Slettet)

Hej,

det giver god mening, men jeg vil mene at det som jeg kan hjælpe med ligger noget over B-niveau. Man skal kende til matricer og mindste kvadraters princip (oma.)

Men grundlæggende så virker GPS ved at man kender positionen af 4 satellitter og man kan derfor beregne 3D position og urfejlen i gps-modtageren (de 4 ubekendte) ud fra de 4 observationer (afstandene mellem positionen der ønskes fastlagt og satellitterne - pseudoafstandene).

Men hvordan du skal gribe de an er jeg noget i tvivl om. Artiklen måde at vise det på (med cirkler) er rigtig god.

Hilsen Lars


Svar #10
03. marts 2015 af madmil (Slettet)

Hej Lars

Jeg er selv lidt kommet ud på et sidespor med matrixregning, så langt skal jeg som du nævner ikke ud.

Jeg føler at jeg er rimeligt godt med på hvordan gps'en fungere, men mangler noget forståelse for hvordan det er man regner sfæriske afstande ved hjælp af trekanter og sfærisk trigonometri. 

Jeg tror at jeg opretter en tråd der er lidt mere specifik end denne.

Artilken var til meget stor hjælp i den første halvdel af opgaven, så tak for den :)

Hilsen Emil J


Skriv et svar til: Forskelle på sfærisk geometri og trigonometri

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.