Matematik

Sandsynlighed

02. marts 2015 af jeanluca - Niveau: 10. klasse

Opgave 12

En efterskolelærer har lavet et udtrækningssystem på sin computer. Efter hver time udtrækkes elev, som skal have tjekket sine opgaver. I klassen går der 21 elever. 11 piger og 10 drenge. Hvad er sandsynligheden for:

- at en elev bliver udtrukket 3 gange i træk? Som jeg læser spørgsmålet, så er alle elever med i puljen om at blive trukket. Det vil sige at det er både og reglen, hvorved sandsynlighederne så skal ganges? 1/21 * 1/21 * 1/21 - Er det rigtig at der skal ganges med de tre brøker og kan man gange tre brøker på den måde? I så fald, hvad giver det så? 

- at det tre gange i træk er en dreng, som bliver udtrukket, hvis samme elev kan udtrækkes flere gange i træk? Det får jeg til dette, da det igen er både og som jeg ser det. 10/21 * 10/21 * 10/21,

- Samme elev ikke kan trækkes igen når man er trukket en gang? Her ser jeg det også som både og, men det er kun det at man ikke må trække den samme elev når man har trukket en gang. 1/21 * 1/20 * 1/19

Er det korrekt?


Brugbart svar (0)

Svar #1
02. marts 2015 af thomaslarsen92Arocket (Slettet)

vil du gerne give mig en guffer?


Brugbart svar (0)

Svar #2
02. marts 2015 af mette48

<<det er ligegyldigt hvem der bliver trukket i første udtrækning, så der må det være 1


Skriv et svar til: Sandsynlighed

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.