Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)
Oplevelsesøkonomi
Hvordan kan man bruge oplevelsesøkonomi i detail handlen i primært shoppings centre?
Med under spørgsmål:
Hvad er oplevelsesøkonomi? redgørende
Hvordan kan man som shoppings center differentierer sig fra konkurrenterne gennem oplevelsesøkonomien?
hvordan kan oplevelsesøkonomi påvirke serviesniveauet i detailhandlen?
vil gerne have nogle ideer til hvordan disse kan besvares, jeg har skrevet en masse selv, så det er kun til inspiration og hvad jeg videre hen kan skrive? :) håber på nogle fornuftige svar, mange tak
Svar #3
02. marts 2015 af MaibritG
Her er lidt grundlæggende litteratur omkring emnet, der også vil besvare dine spørgsmål. Jeg har før henvist til dele af litteraturen i et af dine forrige tråde omkring oplevelsesdesign: https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=1558198.
Oplevelsesøkonomien: Arbejde er teater og enhver virksomhed er en scene, Pine & Gilmore, 2009
Experience Economy, Boswijk et al, 2012
Take Back the Economy, Gibson-Graham et al, 2013
Enterprising Initiatives in the Experience Economy: Transforming Social Worlds, Knudsen et al, 2014
Oplevelsesøkonomi: Produktion, forbrug, kultur, Bærenholdt & Sundbo, 2007
Især Boswijk et al har et glimrende afsnit, der redegør for udviklingen af oplevelsesøkonomien. Pine og Gilmore samt Bærenholdt & Sundbo har et markedsrettet fokus, mens Gibon-Graham og Knudsen et al fokuserer mere på bæredygtige, sociale og kulturelle initiativer.
Min væsentligste pointe er, at oplevelsesøkonomi er langt mere en blot Pine & Gilmores oplevelsessfærer, neuromarketing og det man definerer som soft capitalism (se Thrift, 1997).
Med venlig hilsen
Maibrit
Svar #4
14. marts 2015 af derforik (Slettet)
Hej maibrit, tusind tak for dit svar, jeg sidder nu og skriver opgaven men er lidt itvivl om hvilket modeller og teorier jeg kan benytte ved mit sidste underspøgsmål? kan jeg bruge gab modellen eller hvad? håber jeg får et svar i aften, da jeg sidder og skriver nu.
det handler om ?
hvordan kan oplevelsesøkonomi påvirke serviesniveauet i detailhandlen?
Svar #5
14. marts 2015 af MaibritG
Jeg har ikke anvendt Gap-modellen i forbindelse med oplevelsesøkonomi. Mit bud kunne være at lave en vurdering på baggrund af elementer fra de 7 parametremiks, herunder især people og physical evidence. Jeg havde nok personligt grebet det anderledes an, men det er også relevant at anvende modeller, du kender.
Med venlig hilsen
Maibrit
Svar #6
15. marts 2015 af derforik (Slettet)
Kan jeg få en mere detaljet måde at gribe det an på? jeg har læset om det kan kan ikke rigtigt finde en relativ vurdering :(
Svar #7
15. marts 2015 af derforik (Slettet)
Skal jeg lave en analyse gennem de 7'per, kun? eller hvordan, jeg går igang med den indtil du giver et svar :)
Svar #8
15. marts 2015 af MaibritG
Du finder ikke en direkte vurderingsmodel. Den eksisterer ikke, men du kan på baggrund af et teoretisk fundament, eventuelt suppleret med konkrete eksempler fra virkeligheden, kunne lave en vurdering af hvordan kan oplevelsesøkonomi påvirke serviesniveauet i detailhandlen.
Spørgsmålet du har fået, er sikkert stillet for at tvinge dig til, at foretage nogle velfunderede vurderinger, der kan løfte din opgaves taksonomiske niveau.
Har du Pine og Gilmores bog i det hele taget? Kapitel 6 til 8 kunne være dig behjælpelig.
Med venlig hilsen
Maibrit
Svar #9
15. marts 2015 af MaibritG
Skal jeg lave en analyse gennem de 7'per, kun? eller hvordan, jeg går igang med den indtil du giver et svar :)
Du kan i hvert fald tage udgangspunkt i elementer fra de 7 P'er som led i din vurdering. Husk at argumentere for hvorfor, du vælger bestemte elementer fra modellen, dvs. beskriver hvorfor de er særligt relevante i et oplevelsesøkonomisk perspektiv.
Du kunne eventuelt anvende de resultater du har fra spørgsmålet om hvordan man som shoppingcenter kan differentierer sig fra konkurrenterne gennem oplevelsesøkonomien.
Med venlig hilsen
Maibrit
Svar #10
15. marts 2015 af derforik (Slettet)
Jeg er gået lidt i stå med hensyn til spørgsmålet: hvordan man som shoppingcenter kan differentierer sig fra konkurrenterne gennem oplevelsesøkonomien. jeg har lavet en analyse gennem gronroos, men ved ikke hvordan jeg kommer videre :(
tusind tak for din hjælp, tror godt jeg kan svar på den sidste nu :D
Skriv et svar til: Oplevelsesøkonomi
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.