Kemi

Kvantitativ Analytisk Kemi Studiespørgsmål til rapport: Bestemmelse af vandindhold i peroxicam

02. marts 2015 af Juken (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Jeg sidder med en rapport hvori, der indgår to spørgsmål som jeg ikke er helt sikker på hvordan jeg skal besvare. Rapporten går ud på at bestemme vandindholdet i peroxicam monohydrat ved hjælp af karl fischer metoden og loss on drying.

Spørgsmål: Hvilke krav bør der stilles til stoffer, der skal analyseres ved en Karl Fischer titrering. Angiv minimum 3 krav.

Mine Svar: Opløsningsmidlet skal kunne opløse prøven samt reaktionsprodukter. Glasudstyret skal være tørt så man kun bestemmer mængden af vand i prøven. Endepunktet bestemmes ved hjælp af indikator ved farveomslag eller biamperometrisk med to platinelektroder.

Spørgsmål: Nogle stoffer placeres i ovnen ved en lavere temperatur end den, der skal tørres ved. Derefter hæves temperaturen langsomt til tørretemperaturen. Hvorfor? 

Svar: Jeg har en mistanke om, at det har noget at gøre med stoffet kan blive ødelagt hvis vand udvider sig for hurtigt, men jeg er ikke sikker.


Skriv et svar til: Kvantitativ Analytisk Kemi Studiespørgsmål til rapport: Bestemmelse af vandindhold i peroxicam

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.