Matematik

Procentvise forskelle?

03. marts 2015 af tenebrex (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej,

Jeg sidder med en rapport i matematik og er igang med at analysere resultaterne af et terningekast eksperiment. Jeg vil gerne finde den procentvise forskel på det matematisk udregnede resultat af tilbageværende terninger og det som jeg fik i praktis ved at kaste terningerne.

Fx fik jeg udregningen til at være 124,5, men i praktis var det 126. Jeg lavede forsøget to gange, men anden gang bare med 10000000 terninger (det var en simulator på nettet fyi), hvor jeg fik 8300000 udregnet og 8332048 i prakis. Nu skal jeg forklare hvorfor den formel jeg selv har fundet frem til passer bedst til små værdier i stedet for store og jeg tænkte at ved at vise den procentcvise forskel der var på de to forsøg ville hjælpe med at forklare det bedre. Jeg kan bare ikke finde ud af hvordan. Er det overhovedet muligt?

vh Camilla


Brugbart svar (0)

Svar #1
03. marts 2015 af Chrystine (Slettet)

Du spørger, hvordan man beregner den procentvise forskel
mellem det udregnede og det praktiske resultat (i forhold til det udregnede).

Svaret ligger næsten i din formulering:
Træk tallene fra hinanden (fjern evt. minus) og divider med det udregnede resultat.
Multiplicer med 100% (for at få det til procent).

Jeg tænker, at du skal forklare, hvorfor formlen passer bedre på store end på små tal.

Det her vil være et eksempel på, at det praktiske tal passer bedre med det udregnede,
 når man laver mange eksperimenter.

Den udregnede værdi er det, som man ville få, hvis man udførte eksperimentet uendeligt mange gange.
Jo færre eksperimenter, desto større usikkerhed.
Sammenlign evt. med hvor usikkert det ville være, hvis man kun foretog 1 kast.


Svar #2
03. marts 2015 af tenebrex (Slettet)

Så hvis jeg gør således:

(126-124,5)/124,5

0,012048193*100 =1,204819277%

Så er der ca. 1,2% forskel på 126 og 124,5? Har jeg forstået det rigtigt?

vh Camilla


Brugbart svar (0)

Svar #3
03. marts 2015 af SuneChr

Relativ usikkerhed =100%·|(praktisk resultat) - (teoretisk resultat)|/(teoretisk resultat)


Skriv et svar til: Procentvise forskelle?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.