Biologi

Østrogenfølsom brystkræft

03. marts 2015 af javad1 - Niveau: A-niveau

Hej. Opgaven lyder således:

Østrogenfølsom brystkræft betyder, at brystkræftceller stimuleres til celledeling, når der er østrogen tilstede. Ved at undersøge celler fra en kræftknude kan det afgøres, om cellerne er østrogenfølsomme.

1. Giv forslag til, hvordan det eksperimentelt kan undersøges, om kræftceller er østrogen- følsomme. 

Ved overhovedet ikke hvordan man eksperimentelt kan undersøge dette. Håber nogen kan hjælpe! 


Brugbart svar (0)

Svar #1
03. marts 2015 af Anxyous (Slettet)

Hvis nu celler fra en kræftknude er østrogenfølsomme, hvad kunne der så tænkes at ske, hvis de blev udsat for østrogen?


Svar #2
03. marts 2015 af javad1

Kræftknuden vil dermed vokse, da østrogen er nærring for kræftceller.... Så du mener, at man kan undersøge det, ved at udsætte en kræftknude for østrogen, og se hvad der sker?


Brugbart svar (0)

Svar #3
03. marts 2015 af Anxyous (Slettet)

#2:

Østrogen vil ikke fungere som næring, men vil ganske rigtigt stimulere kræftcellernes vækst. Og ja, det er bestemt en mulighed for at undersøge det. Hvad ville du skulle huske på også at gøre ved et sådant forsøg?


Brugbart svar (0)

Svar #4
03. marts 2015 af Dulugtergrimt

Måden det gøres på i praksis, er ved at udtage en biopsi og så undersøge den vha. immunhistokemi. Dvs. med antistoffer rettet mod østrogenreceptoren, som man derefter kan påvise har bundet sig til receptoren.

Brugbart svar (0)

Svar #5
03. marts 2015 af Dulugtergrimt

Anxyous' metode er dog også brugbar, men bør ikke gøres mens knuden sidder i patienten ;)


Svar #6
03. marts 2015 af javad1

Anxyous

Hvis den ikke fungere som næring, hvordan kan den så stimulere kræftcellernes vækst?

- At lave en kontrolforsøg? Alså også udsætte et individ der er rask, med den samme østrogenkoncentration??

Dulugtergrimt (sikke et navn :))

Den metode du beskriver, er det en Elisa-metode?


Brugbart svar (0)

Svar #7
03. marts 2015 af Dulugtergrimt

Nej, men de minder meget om hinanden og har som sådan også samme idé bag. ELISA udføres på væsker, mens immunhistokemisk undersøgelse er på væv.


Svar #8
03. marts 2015 af javad1

okay, tak!

Jeg mangler lige det sidste spørgsmål, håber du kan hjælpe mig med den, og det er:

Genterapi, hvor man indsætter et stykke DNA, der koder for et siRNA, er endnu ikke en metode, som kan bruges til patienter med brystkræft. Metoden har et stort potentiale, men inden metoden kan tages i brug, skal nedenstående spørgsmål besvares:

1) kan indsættelsen af DNA, der koder for et siRNA, resultere i en mutation?

2) kan indsættelsen af DNA, der koder for et siRNA, resultere i en mutation, som gør, at cellerne udvikles til kræftceller?

3) kan DNA-stykkerne, der koder for et siRNA, bringes uskadt frem til de sygeceller?

5. Vælg et af ovenstående spørgsmål og forklar, hvorfor problemet kan fremkomme ved brug af siRNA. 

Altså ved det første spørgsmål tænker jeg, at det sagtens kan resultere i en mutation, da protein strukturen ændres... men er det bare det?


Brugbart svar (0)

Svar #9
12. december 2015 af helenesejersbøl (Slettet)

Hej. 
Jeg er ved at skrive srp om brystkræft - østorogen. 
Må jeg evt. se det du fik samlet sammen af viden? 


Skriv et svar til: Østrogenfølsom brystkræft

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.