Matematik

HJÆLP

03. marts 2015 af lokpæø (Slettet) - Niveau: C-niveau

Jeg har en pyramide som har en kvadratisk bund, hvor siderne er 35 meter. Højden er 21,6 meter. Siderne er bygget som rombe formede glasstykker og trekantede glasstykker langs bunden.

Jeg skal:

- bestemme sidelængden samt vinklerne i rombene.

Hvis der er nogle, vil hjælpe betyder en del. :)

(For at danne en bedre billede af pyramiden)


Skærmbillede 2015-03-03 kl. 22.44.37.png
 


Brugbart svar (0)

Svar #1
03. marts 2015 af Andersen11 (Slettet)

Sidefladerne i pyramiden er ligebenede trekanter, hvis grundflade er siden i bundens kvadrat, 35 m, mens de to lige store sider findes som hypotenusen i en retvinklet trekant med kateterne 21,6 m og (35/2)·√2 m.

Den ene vinkel i rhomberne er topvinklen i den ligebende trekant. Sidelængden i en rhombe findes ved at dividere benets længde i den ligebenede trekant med antallet af rhomber langs siden.


Svar #2
03. marts 2015 af lokpæø (Slettet)

Men jeg skal jo finde sidelængderne og vinklerne i romberne.


Brugbart svar (0)

Svar #3
03. marts 2015 af Andersen11 (Slettet)

#1

Og det er jo forklaret i #1, hvorledes man skal gå frem for at finde dem.


Svar #4
03. marts 2015 af lokpæø (Slettet)

- men man ved ikke hvorman romber der er langs siden

#1

Sidefladerne i pyramiden er ligebenede trekanter, hvis grundflade er siden i bundens kvadrat, 35 m, mens de to lige store sider findes som hypotenusen i en retvinklet trekant med kateterne 21,6 m og (35/2)·√2 m.

Den ene vinkel i rhomberne er topvinklen i den ligebende trekant. Sidelængden i en rhombe findes ved at dividere benets længde i den ligebenede trekant med antallet af rhomber langs siden.


Brugbart svar (0)

Svar #5
04. marts 2015 af Andersen11 (Slettet)

#4

Af den vedlagte figur kan man tælle 18 rhomber langs hver af den ligebenede trekants to lige store sider.


Svar #6
04. marts 2015 af lokpæø (Slettet)

Men det er bare for at få en idé om hvordan pyramiden ser ud. Den pyramide som bliver omtalt i opgaveformuleringen er ikke identisk med det billedet jeg har kagt ind.


Brugbart svar (0)

Svar #7
04. marts 2015 af Andersen11 (Slettet)

#6

Så er der jo ingen oplysninger om antallet af rhomber i det du har vist. Prøv at formulere hele opgaven.


Svar #8
04. marts 2015 af lokpæø (Slettet)

Hele opgaven kan ses her hvor jeg er ved d:


Svar #9
04. marts 2015 af lokpæø (Slettet)

- men ja, så vidt jeg kan se er der ingen oplysninger om antallet af romberne.


Brugbart svar (0)

Svar #10
04. marts 2015 af Andersen11 (Slettet)

#9

Der står jo netop, at man skal bruge billedet i opgaven til bestemmelse af sidelængden i rhomberne, spm d)


Skriv et svar til: HJÆLP

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.