Matematik

Svær sandsynlighedsopgave,

04. marts 2015 af daHab (Slettet) - Niveau: A-niveau

Jeg har vedhæftet opgaven. jeg ved ikke helt hvordan jeg skal gribe det an. Er der nogen der kan give mig et hint? både opgave 1 og 2


Brugbart svar (0)

Svar #1
04. marts 2015 af peter lind

0-hypotese: Der er ingen forskel på de to ålearter.

Ud fra den hypotese kan du beregne hvor stor en del af alle ålearter der opholder sig græs hvor stor en del, der opholder sig på sand o.s.v.

Denne fordeling kan du så bruge på hver af de to ålearter, til at finde hvor mange moringa, der forventes at være på græs o.s.v.

Lav derefter en χ2 test


Brugbart svar (0)

Svar #2
04. marts 2015 af Soeffi


Svar #3
04. marts 2015 af daHab (Slettet)

Men i formlen skal jeg bruge: O (observeret værdi), og F for forventet værdi, er det de to værdier bare de to forkskellige ål arter ? 


Brugbart svar (0)

Svar #4
04. marts 2015 af Soeffi


Brugbart svar (0)

Svar #5
04. marts 2015 af peter lind

#3 De observerede værdier er dem der er angivet i tabellen. De forventede værdier skal du beregne som angivet i #1


Svar #6
04. marts 2015 af daHab (Slettet)

Hvordan beregner jeg den forventede værdi helt præcis ? 


Svar #7
04. marts 2015 af daHab (Slettet)

se #6


Brugbart svar (0)

Svar #8
04. marts 2015 af peter lind

Beregn summen n af alle observationer

For græs er andelen så (127+16)/n = pg

Forventet værdi på græs for moringa er så pg*antallet af moringa. For vicinius er de pg* antallet af vicinius


Brugbart svar (0)

Svar #9
04. marts 2015 af Soeffi

#4

Se evt. https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=1570014

Jeg kan godt se, at det ikke er det samme, da man i denne opgave får opgivet forventede værier.


Brugbart svar (0)

Svar #10
05. marts 2015 af Soeffi

En test i Excel fører til en forkastelse af nulhypotesen. Der er mindre end 5% sandsynlighed for at afvigelserne mellem de to arters fordeling skyldes tilfældigheder. Dermed må der være en reel forskel på arterne.

Se evt. https://www.youtube.com/watch?v=nY2jZP7KFW0

Vedhæftet fil:test-ål.png

Skriv et svar til: Svær sandsynlighedsopgave,

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.