Psykologi

Kognition og Læring

04. marts 2015 af Guldhammer85 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej :)

Jeg har fået til opgave at skulle lave en synopsis ud fra tre bilag.

Det ene handler om, at nogle børn måske bliver sendt for tidligt i skole. - Om at være klar.

Det andet handler om tv-programmet "skolen". - Om hvordan et tv-program ikke sal bestemme hvordan undervisningen skal være fremover. - Om metoderne vil virke i det "virkelige" liv.

Det tredje handler om rigtig og forkert ros, når det gælder undervisningen af børn.

Men Men... Hvilke teorier/teoretikerere vil mon være gode at bruge på dette område? Kognition og læring. - Og hvordan.

Er virkelig helt væk omkring dette, så mangler lige et skub til at kunne komme i gang. ;)

Mvh Tanja


Brugbart svar (0)

Svar #1
07. marts 2015 af Mundo

Hvis du vil have noget med omkring barnets udvikling, for måske at kunne sige noget om, hvornår barnet er klar til at komme i skole, kan du evt. bruge Piaget og/ eller Vygotsky. Piagets teori har fokus på, at barnet lærer via egen udforskning af verden, mens Vygotsky har fokus på, hvordan barnet lærer med hjælp fra en voksen eller en ældre kammerat. Piaget har opdelt barnets udvikling i stadier, og dette kunne måske bruges til at sige noget om, om et barn så er sendt for tidligt i skole, hvis det nu ikke har opnået et bestemt udviklingsnivau. Piaget er kognitivt inspireret. Hvis du vil have mere kognitive læringsteorier med, kan du evt. skrive noget om Noam Chomsky, som fx har beskæftiget sig med børns sprogudvikling.

Behaviorismen siger meget om ros og læring. Her kan ros ses som en positiv forstærkning (belønning), som fører til mere af den ønskede adfærd. Hvis nogle af artiklerne nævner nogle teoretikere, kan du også måske bruge nogle af dem :)


Brugbart svar (0)

Svar #2
07. marts 2015 af Cille1296 (Slettet)

Jeg har brugt følgende i min synopsis om samme emne, dog andre bilag:

Piaget - barnets kognitive udvikling

John Dewey - progressiv læring / learning by doing

Vygotski - den nærmeste udviklingszone 

Skinner - operant/respondent betingning

Baumrind - opdragelsesformer - den autoritative vs. den uinvolverede

David Kolb - kolbs læringscirkel 

Ann-Elisabeth Knudsen - biologiske kønsforskelle 


Skriv et svar til: Kognition og Læring

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.