Psykologi
Kognition og Læring
Hej :)
Jeg har fået til opgave at skulle lave en synopsis ud fra tre bilag.
Det ene handler om, at nogle børn måske bliver sendt for tidligt i skole. - Om at være klar.
Det andet handler om tv-programmet "skolen". - Om hvordan et tv-program ikke sal bestemme hvordan undervisningen skal være fremover. - Om metoderne vil virke i det "virkelige" liv.
Det tredje handler om rigtig og forkert ros, når det gælder undervisningen af børn.
Men Men... Hvilke teorier/teoretikerere vil mon være gode at bruge på dette område? Kognition og læring. - Og hvordan.
Er virkelig helt væk omkring dette, så mangler lige et skub til at kunne komme i gang. ;)
Mvh Tanja
Svar #1
07. marts 2015 af Mundo
Hvis du vil have noget med omkring barnets udvikling, for måske at kunne sige noget om, hvornår barnet er klar til at komme i skole, kan du evt. bruge Piaget og/ eller Vygotsky. Piagets teori har fokus på, at barnet lærer via egen udforskning af verden, mens Vygotsky har fokus på, hvordan barnet lærer med hjælp fra en voksen eller en ældre kammerat. Piaget har opdelt barnets udvikling i stadier, og dette kunne måske bruges til at sige noget om, om et barn så er sendt for tidligt i skole, hvis det nu ikke har opnået et bestemt udviklingsnivau. Piaget er kognitivt inspireret. Hvis du vil have mere kognitive læringsteorier med, kan du evt. skrive noget om Noam Chomsky, som fx har beskæftiget sig med børns sprogudvikling.
Behaviorismen siger meget om ros og læring. Her kan ros ses som en positiv forstærkning (belønning), som fører til mere af den ønskede adfærd. Hvis nogle af artiklerne nævner nogle teoretikere, kan du også måske bruge nogle af dem :)
Svar #2
07. marts 2015 af Cille1296 (Slettet)
Jeg har brugt følgende i min synopsis om samme emne, dog andre bilag:
Piaget - barnets kognitive udvikling
John Dewey - progressiv læring / learning by doing
Vygotski - den nærmeste udviklingszone
Skinner - operant/respondent betingning
Baumrind - opdragelsesformer - den autoritative vs. den uinvolverede
David Kolb - kolbs læringscirkel
Ann-Elisabeth Knudsen - biologiske kønsforskelle
Skriv et svar til: Kognition og Læring
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.