Studieretningsprojekt/-opgave (SRP/SRO)

Klage vedrørende min SRP-karakter

04. marts 2015 af hansgrethe (Slettet)

Hej!

Jeg har fået 10 i mit SRP, men mener bestemt, det er til et 12-tal. Jeg skriver lidt sent, da jeg senest skal indberette en klage i morgen, som jeg har tænkt mig at gøre, men jeg kan muligvis godt nå at hive den tilbage, hvis I skulle være uenige med min holdning :) Det ville hjælpe mig super meget, hvis en venlig sjæl ville læse mit SRP igennem (Darwins evolutionsteori - bio A og his A) og komme med en bedømmelse. Derudover måtte I meget gerne skrive, hvis I har nogen kommentarer til min klage nedenfor, da jeg aldrig har prøvet at skrive sådan en før!

Tak på forhånd! Skriv gerne jeres mail, hvis I har lyst til at læse projektet igennem ;)

MIN KLAGE:

Til rette vedkommende

Jeg skriver vedrørende min SRP-karakter, som jeg er en smule uforstående overfor og mener er uberettiget. Jeg leverede et projekt, der har svaret fyldestgørende på den ellers omfattende problemformulering. Den stillede store krav til de tre taksonomiske niveauer og herudover også til streng disciplin og disponering i forhold til indhold og faglighed. 
Herudover opfylder mit SRP de generelle krav til projektet med hensyn til de formelle rammer. Mit SRP viser, at jeg kan fordybe og prioritere over fag og metoder, formidle det klart og forståeligt og samtidig gøre brug af fagtermer, at jeg har forstået formalia korrekt og til sidst, at jeg kan strukturere mit projekt.
Med ovenstående in mente mener jeg, at mit projekt er berettiget til et 12-tal, da den indeholder ingen eller få uvæsentlige mangler.


Brugbart svar (1)

Svar #1
04. marts 2015 af Anar2

Hold da op at klage over et 10 tal..


Brugbart svar (2)

Svar #2
05. marts 2015 af MaibritG

Til rette vedkommende

Jeg skriver vedrørende min SRP-karakter, som jeg er en smule uforstående overfor og mener er uberettiget. Jeg leverede et projekt, der har svaret fyldestgørende på den ellers omfattende problemformulering. Den stillede store krav til de tre taksonomiske niveauer og herudover også til streng disciplin og disponering i forhold til indhold og faglighed. 
Herudover opfylder mit SRP de generelle krav til projektet med hensyn til de formelle rammer. Mit SRP viser, at jeg kan fordybe og prioritere over fag og metoder, formidle det klart og forståeligt og samtidig gøre brug af fagtermer, at jeg har forstået formalia korrekt og til sidst, at jeg kan strukturere mit projekt.
Med ovenstående in mente mener jeg, at mit projekt er berettiget til et 12-tal, da den indeholder ingen eller få uvæsentlige mangler.

Hvis dette er din klage, så kan du ligeså godt lade være med at sende den, og dermed undgå at spilde dit gymnasies tid. Hvis du virkelig har noget konkret at klage over, så skal der virkelig nogle gode velfunderende argumenter på bordet, og ikke blot nogle tomme påstande, man selv synes man opfylder ift. beskrivelsen af karakterskalaen.

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Svar #3
05. marts 2015 af hansgrethe (Slettet)

Begge lærere var ikke i tvivl om 12, mens censor bedømte det til 4(!!) uden nogen særlig grund. Så jeg synes bestemt, jeg har ret til at klage, når forskellen mellem 10 og 12 giver en forskel på 0,7 i mit karaktergennemsnit, jeg skal bruge til medicinstudiet. Og Maibrit, det er jo netop derfor, jeg spørger jer. Har umiddelbart lidt svært ved at se, hvordan jeg skal kunne argumentere for en 25 siders lang opgave, når jeg ikke har fået angivet noget kritikpunkt. Skulle jeg bare starte fra en ende af og give eksempler ned i mindste detalje, når klagen max må fylde en side? Synes I fører en hård tone her - det er jo ikke fordi, jeg af princip eller utaknemlighed skal have 12, men fordi studierne stiller så høje krav, at 10 bare ikke er godt nok.


Brugbart svar (1)

Svar #4
05. marts 2015 af MaibritG

Begge lærere var ikke i tvivl om 12, mens censor bedømte det til 4(!!) uden nogen særlig grund. Så jeg synes bestemt,

Så undrer det mig meget, at du har fået 10, hvis censor vurderer din SRP til 4. Det er trods alt censors bedømmelse, der vægtes højest og ikke din vejleders. Prøv også at vend den om: Kan en censor, som ikke kender dig, vurdere din SRP til 4, kan det også betyde, at din klage kan medføre et 7-tal (eller lavere) i stedet for.

Og Maibrit, det er jo netop derfor, jeg spørger jer. Har umiddelbart lidt svært ved at se, hvordan jeg skal kunne argumentere for en 25 siders lang opgave, når jeg ikke har fået angivet noget kritikpunkt. Skulle jeg bare starte fra en ende af og give eksempler ned i mindste detalje, når klagen max må fylde en side?

Hvis du ikke selv kan argumentere for et 12-tal i en opgave, du selv har skrevet, så er spørgsmålet om du ikke må "nøjes" med 10. Mit bud er at du skal fokusere på at argumentere for taksonomien i din opgave - og det kan sagtes gøres fyldestgørende på en side.

[...] det er jo ikke fordi, jeg af princip eller utaknemlighed skal have 12, men fordi studierne stiller så høje krav, at 10 bare ikke er godt nok.

Der findes også kvote 2, hvis du ikke får det ønskede gennemsnit, så det er altså ikke verdens undergang. Efterhånden ligger optaget 50/50 mellem kvote 1 og 2. Samtidigt statser medicinstudiet mere og mere på kvote 2-optagelserne.

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Brugbart svar (3)

Svar #5
06. marts 2015 af allan_sim

#3.

Jeg henviser til kapitel 10 i den almindelige eksamensbekendtgørelse https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=152744 :

"§ 48. Klage indgives individuelt og skal nøje angive de faktiske omstændigheder, som efter klagerens mening bør begrunde en imødekommende afgørelse."

Som Maibrit skriver skal du altså være helt specifik med, hvordan netop din opgave lever op til læreplanens krav i en grad, der kvalificerer 12 - dette med konkrete eksempler og med klar henvisning til de faglige mål.

Jeg vil også understrege Maibrits pointe. Hvis en censor har bedømt den til 4 (og der ikke i øvrigt har vist sig problemer med vedkommendes bedømmelser), så er der en vis sandsynlighed for, at en ombedømmelse kan medføre en lavere karakter end 10.

Har din vejleder holdt fast på 12 og censor på 4, så skal du i øvrigt have karakteren 7, idet gennemsnittet af de to karakterer ligger tættere på 7 end 10.


Skriv et svar til: Klage vedrørende min SRP-karakter

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.