Matematik

Bestem ligning for linje vha. parameterfremstilling

05. marts 2015 af nejvelda - Niveau: A-niveau

Hej

Jeg har glemt min teori bog på skolen, så kan ikke slå op i den. Hvordan bestemmer man en ligning for den linje, der står vinkelret på fx l og den går gennem et punktet? Og jeg kender også en paramterfremstilling.

Skal man ikke først vha. retningsvektor i parameterfremstillingen bestemme en normalvektor? Hvis ja, hvordan er det så, man bestemmer en normalvektor?

På forhånd tak!


Svar #1
05. marts 2015 af nejvelda

er det ikke:

n = -a2 over a1 ?


Brugbart svar (0)

Svar #2
05. marts 2015 af Andersen11 (Slettet)

Hvis man kender en parameterfremstilling for linien l, kender man en retningsvektor r for linien l. Denne vektor vil da være en normalvektor for den søgte linie m, der står vinkelret på linien l. Benyt så, at linien m også skal gå gennem det kendte punkt.


Svar #3
05. marts 2015 af nejvelda

Så har jeg prøvet at bestemme en ligning for linjen. Men ved ikke om jeg gar forstået og gjort det rigtigt. Måske nogen, som har lyst til at tjekke?

På forhånd tak!

Vedhæftet fil:opgligning.PNG

Brugbart svar (1)

Svar #4
05. marts 2015 af Andersen11 (Slettet)

#3

Du har ikke gjort det korrekt. Genlæs forklaringen i #2. Retningsvektoren r for linien l kan bruges uændret som normalvektor for den søgte linie m.

Desuden laver du fortegnsfejl i dine udregninger.


Svar #5
05. marts 2015 af nejvelda

Hva med nu?

Vedhæftet fil:opgligning.PNG

Brugbart svar (1)

Svar #6
05. marts 2015 af Andersen11 (Slettet)

#5

Ja, det ser rigtigt ud.


Skriv et svar til: Bestem ligning for linje vha. parameterfremstilling

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.