Biologi

Energidrik medføre død?

06. marts 2015 af UG124 (Slettet) - Niveau: 10. klasse

Hej alle,

Jeg undrer mig lidt over om man kan dø, hvis man drikker en energidrik hver dag? Jeg er nemlig lidt bange for om man kan.

(Jeg har ikke biologi, så gerne omformuler det så jeg forstår det)


Svar #2
06. marts 2015 af UG124 (Slettet)

#1

Hej LubDub og tusind tak for linket,

Jeg vil bare lige have det bekræftet, blandt andet fordi jeg kan se du læser medicin, at én energidrik om dagen ikke har nogen bevirkning og at man derfor ikke kan dø af det?

Men hvad hvis, at jeg kan mærke at mit hjerte banker lidt hurtigere end normalt hvis jeg har drukket én energidrik om dagen flere dage i træk. Hvad kan det betyde og har du nogle relevante links?


Brugbart svar (0)

Svar #3
06. marts 2015 af LubDub

   det ved jeg desværre ikke


Brugbart svar (1)

Svar #4
06. marts 2015 af Dulugtergrimt

'Lidt hurtigere end normalt' er et meget bredt begreb. Det kan være en øjebliksting, at du lige mærker det. Det kan også være, at tanken om det gør, at dit hjerte banker hurtigere.

Løsning: Undgå energi-drikke. De er alligevel ikke skide sunde.

Svar #5
07. marts 2015 af UG124 (Slettet)

#4

Hej tak for dit svar,

Ved "lidt hurtigere end normalt" mener jeg at mit hjerte banker lidt hurtigere end det normalt gør. Jeg kan ikke lige se hvorfor det er et bredt begreb. 

Men det er svært at undgå energidrikke, grundet af at de er gode at have når jeg skal lave hjemmeopgaver og afleveringer :-)


Brugbart svar (0)

Svar #6
07. marts 2015 af Dulugtergrimt

Det er bredt, fordi det ikke er en måling du har lavet, men noget du er begyndt at lægge mærke til, fordi du har læst om det. Desuden er 'lidt hurtigere' stadig bredt? 10 slag? 20? 30? 'Lidt' er et meget bredt ord.

Svar #7
07. marts 2015 af UG124 (Slettet)

Hmm okay.

10, 20 eller 30 slag? Hvad vil det sige? er det så i minuttet?


Brugbart svar (0)

Svar #8
07. marts 2015 af Dulugtergrimt

Ja. Er det 10, 20 eller 30 slag i minuttet?

Svar #9
08. marts 2015 af UG124 (Slettet)

Det ved jeg ikke. Det banker ikke hurtigere mere, men når det gør kontakter jeg min læge.


Brugbart svar (1)

Svar #10
08. marts 2015 af Stats

Slettet
- - -

Mvh Dennis Svensson


Svar #11
08. marts 2015 af UG124 (Slettet)

#10

Tusind tak for dit svar dennis. Det beroliger mig.

Hvad gør en øl sund ?


Brugbart svar (0)

Svar #12
08. marts 2015 af Stats

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (1)

Svar #13
08. marts 2015 af anonym000

Dum og dummere.

- - -

...............


Svar #14
08. marts 2015 af UG124 (Slettet)

#13

...og det skulle komme fra dig?


Brugbart svar (0)

Svar #15
08. marts 2015 af Stats

#13

Kom i det mindste med noget konstruktivt

- - -

Mvh Dennis Svensson


Svar #16
08. marts 2015 af UG124 (Slettet)

#15

Idioton må have haft en dårlig dag. Det kan måske være fordi, at han skal betale penge tilbage i skat.

Han sidder helt sikkert og keder sig, så dum som han selv er...


Brugbart svar (0)

Svar #17
08. marts 2015 af anonym000

Af "UG124"

1) "Jeg undrer mig lidt over om man kan dø, hvis man drikker en energidrik hver dag? Jeg er nemlig lidt bange for om man kan."

2) "Men hvad hvis, at jeg kan mærke at mit hjerte banker lidt hurtigere end normalt hvis jeg har drukket én energidrik om dagen flere dage i træk. Hvad kan det betyde og har du nogle relevante links?"

3) "Men det er svært at undgå energidrikke, grundet af at de er gode at have når jeg skal lave hjemmeopgaver og afleveringer :-)"

Af "smatty"

"Jeg har drukket energi driks de sidste 7 år hver dag mindst 2 om dagen, samt bajer (Royal er den bedste), og mit hjerte fejler intet. Jeg vil derimod sige, at hvis jeg ikke får en energi drik om dagen, så får jeg hovedpine og har det ad helveds til. Når jeg så får en energi drik, så kan jeg mærke et rus i min krop, som lindre alt...... Hvis du føler ubehag ved at drikke energi driks, så undgå dem. Prøv evt. at drikke 1 øl om dagen, da jeg har hørt at det skulle være sundt. (Jeg drikker gerne 2-3 øl, da jeg gerne vil være sund)"

____________________________________________________________________________

Jeg har hverken tid eller lyst til at degradere jer... i gør selv et godt arbejde med det. 

- - -

...............


Svar #18
08. marts 2015 af UG124 (Slettet)

Nå, det tyder da bare på at du har tid og lyst til det.

Af citaterne kan jeg ikke se, hvordan du kan se os som dumme.
Prøv nu og burg din tid mere fornuftigt og ikke ødelæg en god stemning.

Brugbart svar (1)

Svar #19
09. marts 2015 af Stats

#17

Antonym, hvorfor er du altid efter mig? Jeg har givet 2 udemærket gode links til, hvorfor min påstand er sand. Det er fra hhv. Videnskab.dk og tv2.dk.....

Indtil videre var denne #17 ligegyldig da du bare har copypastet hvad vi har skrevet. Det eneste som du skriver som ikke kan ses af andre brugere, er dette: 

Jeg har hverken tid eller lyst til at degradere jer... i gør selv et godt arbejde med det. 

 Du kommer aldrig med noget konstruktivt.. Det burde du prøve på, istedet for bare at rakke ned..

http://videnskab.dk/krop-sundhed/hold-dig-sund-drik-tre-glas-ol-om-dagen

http://go.tv2.dk/articlemad/id-64562265%3Aher-er-10-gode-grunde-til-at-drikke-%C3%83%C6%92%C3%82%C2%B8l.html

Du bør læse hele artiklen i stedet for at kun læse hvad du vil læse... Du har nok kun læst: 9. forbedre mænds intelligens. Men hvis du læser den tekst, som står lige nedenunder, der står bl.a. at det var et Amerikans studie, der påviste at mænd var bedre til at løse en række opgaver hvis de havde indtaget noget øl, end ædru mænd (her er der kun tale om mænd! ikke kvinder). Såfremt til slut står der: Men husk nu igen - alt med måde..

Anponum din sort seer . Kom med noget kontruktivt. Det vil gavne debatindlæget. (Hvis det ikke er en alt for stor mundfuld)..

Jeg tror godt at man kan se, hvem der er dumme her... Anonym...? Du vil blot skabe splid, for dernæst at skynde dig væk..

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (1)

Svar #20
09. marts 2015 af LubDub

Nu skal man huske, at undersøgelsen er publiceret af Bryggeriforeningen Faxehus.

Energiindhold af de større fødegrupper

    Fedt                                    38 kj/g          

    Sukker / Carbohydrider      17 kj/g          

    Proteiner                             17 kj/g            

    Alkohol                                29 kj/g          

Ved at man drikker alkohol får man altså hurtigere indtaget sit daglige madbehov, frem for hvis man spiste varieret kost. Som I nok ved, så er der mange nærignsstoffer, som man ikke får gennem alkoholen.

Thiamin (et vitamin) findes ikke i alkohol. Indtages dette ikke i 'store nok' mængder, kan der opstå mange symptomer som bl.a. tab af korttidshukommelsen. Hos folk, der drikker alkohol i store mængder, er der hos dem observeret nedsat mængde B6-vitamin, som igen kan have div. bivirkninger. Mg - et mineral der ikke fås gennem alkohol. Der er måske andre næringsstoffer, der er til stede i alkohol i mindre grad, som jeg ikke lige kan komme i tanke om.

Som føde er alkoholiske drikke mere tilbøjelige til at ophobes langvarigt i kroppen, sammenlignet med frugtene og grønsagerne, hvorfra de er producerede.

En anden type problemer, man kan få med indtag af alkohol er lipidabnormaliteter. Hvis der indtages 'for meget' alkohol, vil leveren producere for meget NADH + H+. Denne NADH + H+ hæmmer oxidation af fedtsyrer i leveren (altså hæmmer at fedtsyrernes omdannelse til energi). I stedet vil fedtsyrerne, når de ankommer til leveren, samle sig til store fedtmolekyler (triglycerider).
I starten vil disse dog transporteres ud til perifert væv via blodbanen samlet i små globulære partikler (lipoproteiner), og her vil de omdannes til fedtsyrer igen.
Hvis den forhøjede alkohol-indtagelse varer ved, vil der være en nedsat dannelse af disse lipoproteiner, der transporterer triglycerider rundt i kroppen, og triglyceriderne vil så ophobes i leveren


Forrige 1 2 Næste

Der er 27 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.