Matematik

OPG. B: Bestem vinklen

06. marts 2015 af Albas1 - Niveau: A-niveau

Hej! 

Nogen der kan hjælpe med opgave b i vedhæftede opgave? Jeg tænker det er noget med, at differentiere den givne vektorfunktion og sætte t=0 ind på t's plads? Kan bare ikke rigtigt komme videre derfra. 

På forhånd tak.

Vedhæftet fil: x.JPG

Brugbart svar (0)

Svar #1
06. marts 2015 af Soeffi

Hvad får du p'(t) til?


Brugbart svar (1)

Svar #2
06. marts 2015 af Andersen11 (Slettet)

#0

Ja, det er korrekt, at man skal differentiere vektorfunktionen p(t) . Den søgte vinkel er vinklen mellem hastighedsvektoren p'(0) og x-aksen. Her kan man benytte udtrykket for tangens til en vinkel i en retvinklet trekant.


Svar #3
06. marts 2015 af Albas1

#2

#0

Ja, det er korrekt, at man skal differentiere vektorfunktionen p(t) . Den søgte vinkel er vinklen mellem hastighedsvektoren p'(0) og x-aksen. Her kan man benytte udtrykket for tangens til en vinkel i en retvinklet trekant.

Jeg er lidt forvirret - udtrykket for tangens? Er det formlen tanA=a/b, hvor a og b er to af trekantens sider? Hvad er a og b så i mit tilfælde? Det er vel ikke bare hastighedsvektorens koordinater?


Brugbart svar (1)

Svar #4
06. marts 2015 af Andersen11 (Slettet)

#3

Ja, det er korrekt.


Svar #5
06. marts 2015 af Albas1

Mange tak for hjælpen! 

Vedhæftet fil:x.JPG

Brugbart svar (0)

Svar #6
06. marts 2015 af Andersen11 (Slettet)

#5

Du har ikke differentieret p(t) korrekt. Det går galt i y-komponenten. Differentialkvotienten af p(t) skriver man som p'(t). Dog er fejlen ikke værre, end at dit udtryk for p'(0) er korrekt. Vinklen v, som hastighedsvektoren p'(0) danner med x-aksen findes så af

        tan(v) = yp'(0) / xp'(0) = 30/25 = 1,2

Find nu den vinkel v, hvis tangens er 1,2 :    v = tan-1(1,2) = ...


Svar #7
06. marts 2015 af Albas1

ah, ok. Så vinklen bliver lig 50,1994?

Tusinde tak for din tid :) 


Svar #8
06. marts 2015 af Albas1

Jeg synes ikke at jeg kan finde fejl i differentieringen.. har endda prøvet med en computer lommeregner :/


Brugbart svar (1)

Svar #9
06. marts 2015 af Andersen11 (Slettet)

#8

Undskyld, det er ikke forkert. Det var din noget ejendommelige notation, der forvirrede. Man ville med fordel skrive

        yp(t) = -4,91·t2 + 30·t + 0,95  ⇒  yp'(t) = -2·4,91·t + 30 = -9,82·t + 30

Derved skulle det også være klart, hvor konstanten -4,91 kommer fra.


Skriv et svar til: OPG. B: Bestem vinklen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.