Fysik

Smeltning af Isen, had viser Temperturen?

06. marts 2015 af Agricole (Slettet) - Niveau: C-niveau

Der placeres en isterning med massen 45.0g og temperaturen på -16,0 celsiuns grader i en termobeholder med vand, vandets masse er 0.250kg og har temperaturen 25 celsius grader. Efter et stykke tid er isen smeltet, og der palaceres et termometer i vandet.

jeg har fundet udad at den specifikke varmekapacitet for is er 2040 J(kg*celsius) og for vand er 4180 J/(kg*celsius) og at den specifikke smeltevarmer er 334.4 kj/kg

Hvad viser termometeret?

Først har jeg regnet mig frem til hvor meget energi det skal tage for at få smeltet isen ned til 0 grader og for at få det omdannet til vand, det bruger 16516.8 J på det, men hvordan regner jeg så ud hvor meget temperaturen falder?? 


Brugbart svar (1)

Svar #1
06. marts 2015 af mette48

Den varme vandet afgiver er lig den varme isen modtager til smeltning og temperaturstigning.

vand afkøling = is opvarmning+ is smeltning + isvandopvarmning

sluttemperaturen sættes til t   skriv de kendte værdier ind i ligningen og t i stedet for den ukendte temperatur. Løs derefter den frempomne ligning


Svar #2
06. marts 2015 af Agricole (Slettet)

Når du siger isopvarminingen så mener du vel når isen går fra -16 til 0 grader, og is smeltningen er hvor meget energi isen bruger på at smelte om til vand.. men hvad mener du med isvandopvarmingen :)?


Brugbart svar (1)

Svar #3
06. marts 2015 af Andersen11 (Slettet)

Isen skal opvarmes fra -16,0 C til 0,0 C, derefter skal isen smeltes, og endelig skal den smeltede is (der nu er vand) opvarmes fra 0,0 C til fællestemperaturen (sluttemperaturen).


Svar #4
06. marts 2015 af Agricole (Slettet)

Er desvære ikke helt med endnu, men har regner mig frem til at

is opvarmningen = specifikke varmekapasitet af is * massen * DeltaT = 2040J/(kg*grader)*0.045kg*(0-16)grader = -1468.8J

Og så er Smeltningen = massen * smeltevarmen = 0.045kg * 335.4KJ/kg = 15.048KJ som er = 15048J

men kan ikke forstå hvordan du mener at jeg skal finde slut temperaturen .. der er jeg helt blank ? :)


Brugbart svar (1)

Svar #5
06. marts 2015 af Andersen11 (Slettet)

#4

I din overskrift har du spørgsmålet: hvad viser temperaturen? (Det burde dog være, hvad er temperaturen, eller hvad viser termoteret?). man opstiller energiregnskabet

        mis · cis · (T0 - Tis,start) + mis · Lis + mis · cvand · (Tslut - T0) = mvand · cvand · (Tvand,start - Tslut)

Her er

   mis massen af isen
   cis den specifikke varmefylde for is
   Lis er isens smeltevarme
   mvand er massen af vandet
   cvand er vands specifikke varmefylde
   Tis,start er isens starttemperatur
   T0 er vands frysepunkt 0,0 C
   Tvand,start er vandets starttemperatur
   Tslut er den søgte sluttemperatur.
 


Svar #6
07. marts 2015 af Agricole (Slettet)

Tak :)


Skriv et svar til: Smeltning af Isen, had viser Temperturen?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.