Matematik

Asymptoter og grænseværdier

11. marts 2015 af RobinHansen - Niveau: B-niveau

Hejsa, har ikke rigtig forståelse inde for dette emne, så ville være glad for hvis nogen kunne vise mig hvordan jeg laver fremskidt i de opgaver der er stillet i det vedhæftede fil. Hvis i gider/kan, må i virkelig gerne give løsningerne til et af hvert slags opgave, så får jeg en bedre forståelse af det, det ville jeg være glad for.

Mvh.


Brugbart svar (0)

Svar #1
12. marts 2015 af Andersen11 (Slettet)

Opg 1.

Når man skal finde grænseværdien af en funktion af formen f(x) = p(x) / q(x) for x → ∞ , ser man på graden af de to polynomier. Hvis p(x) og q(x) har samme grad n, dividerer man tæller og nævner med xn og benytter, at led af formen x-m går mod 0 for x → ∞ . Hvis tælleren har større grad end nævneren, vil f(x) gå mod ∞.

Når man undersøger grænseværdi af en funktion f(x) for x → x0 , vil grænseværdien være f(x0) , hvis funktionen er kontinuert i x0 . Hvis funktionen har en singularitet i x0, undersøger man om man kan fjerne singulariteten ved at faktorisere og forkorte.


Brugbart svar (0)

Svar #2
12. marts 2015 af Soeffi

Vedhæftet fil:grænseværdier1.png

Brugbart svar (0)

Svar #3
12. marts 2015 af Soeffi

Vedhæftet fil:grænseværdier2.png

Brugbart svar (0)

Svar #4
12. marts 2015 af Soeffi

Vedhæftet fil:grænseværdier3.png

Brugbart svar (0)

Svar #5
12. marts 2015 af Soeffi

Opgave 1 a-c): når tæller og nævner går mod uendelig, kan man se bort fra led af lavere grad end den højeste. 

For 1 a) fås:

\lim_{x\rightarrow \infty}\frac{-2x+7}{x-2}=\lim_{x\rightarrow \infty}\frac{-2x}{x}=lim_{x\rightarrow \infty}(-2)=-2

1 d-e): grænseværdien er værdien af f(x), når værdien for x indsættes.

1 f): når nævner går mod uendelig uden, at tæller gør det for den pågældende værdi af x, vil udtrykkets værdi gå mod uendelig. 


Brugbart svar (0)

Svar #6
12. marts 2015 af Soeffi

#3

Der er tre typer asymptoter: vandrette, lodrette og skrå. 

2a) For x gående mod ± ∞ vil f(x) gå mod 1. For x gående mod 1 vil nævneren gå mod nul og hele brøken mod uendelig, dvs f(x) har lodret asymptote for x gående mod 1. 

2b) Vandret asymptote y=0 for x gående mod uendelig. For x gående mod ± 1 går nævner mod nul og funktionen er dermed ikke defineret for disse værdier af x. For x ≠ -1 kan man dividere med x+1 i tæller og nævner og får f(x)=1/(x-1). For x gående mod -1 går f(x) mod -0,5, som er en grænseværdi for funktionen, men ikke en funktionsværdi. For x gående mod 1 går 1/(x-1) mod uendelig og f(x) har lodret asymptote. 

2c) Ved at foretage polynomiernes division kan brøken omskrives til f(x) =x-1-4/(x-1), hvor sidste led går mod nul for x gående mod uendelig. Dette viser, at f(x) har en skrå asymptote: y=x-1 for x gående mod uendelig.


Brugbart svar (0)

Svar #7
07. august 2015 af Soeffi

#4 CAS.

d) Den er kontinuert, idet den er en kvotient af to funktioner, der begge er kontinuerte i x=3.


Skriv et svar til: Asymptoter og grænseværdier

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.