Studievejledning

droppe ud

17. marts 2015 af masd (Slettet)

Hej, jeg spørger fordi jeg går i 1.G stx. jeg begynder at føle om stx overhovedet er det rigtig for mig, jeg får såen rimelig fine karakter, de kunne selvfølgelig vlre bedre. min mor er meget tit på nakken angåedne lektier og aflevering men om jeg har lavet det og spørger op til flere gange om dagen om mine lektier er lavet. det eneste min mor snakker med mig om er skole. jeg overvejer at droppe for frygten af at ikke kunne genmenføre gymnasiumet. jeg kan ikke rigtig finde motivationen til at blive en top elev med rene 12-taller. 

jeg vil gerne have et arbejde hvor man har tingene man lave i hænder og man ikke bare sidder og skriver om det. derfor har jeg overvejet at blive mekaniker, da jeg elsker at bevæge mig og lave meget fysiske ting (ved godt militær også kunne være ne mulighed) men har ikke rigtig nogen ide om hvordan det er at være mekaniker og det virker ikke som om min mor støtter mig ved at jeg bliver mekaniker.

jeg spørger om jeg godt kan blive noget med et dårligt gennemsnit og finde et job som er meget hvor man selv skal lave noget fysisk.

tak på for hånd


Brugbart svar (0)

Svar #1
17. marts 2015 af anonym000

Jeg har to spm.:

1) Hvad er (if. dig selv) et dårligt gennemsnit ?

2) Hvad er dit gennemsnit (sådan cirka) ?

PS1: Hvis din mor er så opsat på at dine lektier bliver lavet, så kan hun jo bare selv lave dem :-).

PS2: Hvis du bliver mekaniker kan det være at du slider din krop.

Måske skulle du havde taget en HTX. Den er mere praktisk orienteret.

- - -

...............


Svar #2
17. marts 2015 af masd (Slettet)

1)har ikke et præcist tal på hvad et dårligt gennemsnit er men ca 5 eller der under

2)min gennemsnit er på 6,2 

PS2: jeg har en rimelig god krop og er meget i god fysisk stand


Brugbart svar (0)

Svar #3
17. marts 2015 af peter lind

Jeg fornemmer af det du skriver, at din mor vil presse dig ind i en højere uddannelse fordi det er bedre eller finere. Det synes jeg er en dårlig ide. Du risikerer at det går galt og du ender med en studentereksamen, du ikke kan bruge til noget. Der er altså også brug for mennesker, der har skruet hænderne rigtig på. Om det så skal være mekaniker, tømrer, eller smed er ligegyldigt.

Du kan formodentlig godt tage en håndværksmæssig  uddannelse efter din studentereksamen; men du må så se i øjnene, at du så vil være ældre end dine kammerater.

Jeg synes du skal tale med en studievejleder om sagen.

Og husk lige på, at hvad du end vælger, skal du arbejde med det resten af dit liv. Hvis du vælger noget, der ikke interesserer dig en døjt, får du et dårligt arbejdsliv.

Du skal også være klar over at i sidste ende, er det kun dig, der kan træffe den rigtige afgørelse.


Brugbart svar (3)

Svar #4
17. marts 2015 af MaibritG

Ellers kunne du jo overveje EUX, hvor du kombinere en håndværkeruddannelse med gymnasielle fag fra HTX. En slags best of both worlds. Det betyder, at du potentielt kan læse videre til ingeniør (eller lignende) efterfølgende, og det er bestemt ikke nogen ulempe at have en håndværker-baggrund som ingeniør.

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Brugbart svar (1)

Svar #5
17. marts 2015 af anonym000

#2

Du er nødt til at finde ud af om det er din mor som gør din uddannelse træls for dig eller om det er fordi at du reelt ikke interesserer dig for din uddannelse. Hvis det sidste er gældende så drop ud med fremskudt bryst.

Politikerne vil have at alle skal have en videregående uddannelse. Men dette synspunkt/ide er overhovedet ikke gennemtænkt på nogen måder og har drastiske konsekvenser for hele samfundet. Men det er en hel anden snak.

Et samfund har brug for alle: akademikeren, pølsemanden, skraldemanden, juristen, elektrikeren etc.

- - -

...............


Brugbart svar (0)

Svar #6
17. marts 2015 af OnceUponATime

Din mor vil dig jo det bedste.

Min mor er også konstant på nakken af mig! Men i sidste ende, har jeg intet imod det. Det er jo min mor.

Jeg ønsker både at tilfredsstille min mor og mig selv samtidig. Dette kan sagtens lade sig gøre.

Du kan sagtens afslutte en stx, med et dårligt snit if. din definition, eller et snit på 7, eller på 10 eller på 12, og stadigvæk få en sindsygt god uddannelse!

Vidste du f.eks. godt, at en tredjedel af ALLE uddannelser kræver INTET snit eller et vildt lavt snit?

Der er f.eks. følgende uddannelser:

- Ingeniør

- It og Sundhed

- Farmakonom

- Bioanalytiker

- Arkitekt

Alle disse kræver intet snit! Og det er bare for at nævne nogle FÅ. Du kan bruge din overflødige energi i din fritid. Dyrk masser af sport, eller find dig en hobby, hvor du kan bruge al din energi, men samtidig glæde din mor.


Brugbart svar (0)

Svar #7
17. marts 2015 af Stats

Motivation...

Du er den bedste. Skab en venskabskontakt til dine lærer. Hav det sjovt i timerne. DU ER DEN BEDSTE, OG DU VIL GERNE VISE DET!

Jeg er også den bedste på min skole, mine lærer holder jeg tæt på mig, så jeg ved hvor jeg har dem. OG JEG ER DEN BEDSTE...

Du skal prale med din viden. Vis at du er meget bedre end dine klassekammerater. "Grin af dine klassekammerater, når de siger noget forkert, og hold øjenkontakten til din lærer" (Grinet skal virke ægte, og virke som om, at du ikke vil grine, men kom til det)

Hvis ikke du har interesse for et fag, så lad som om at det interessere dig (Det gør det nemmere at holde en god kontakt til læreren)

(Alle knep gælder i kampen om karaktererne)

Nye lærer som du skal lære at kende, kræver at du brager igennem hurtigst muligt, med alt hvad du kan... og hold dine lærer tættere på dig, end dine klassekammerater og evt. din familie...

Men den vigtigste, hav det sjovt i timerne (sjovheden må du gerne dele med din lærer)

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (1)

Svar #8
17. marts 2015 af peter lind

#7 Det nytter ikke meget, hvis stoffet overhoved ikke interesserer. Husk på at det i sidste ende drejer sig om hvad du skal bruge en stor del af resten af livet på. Hvis man bruger det på noget, der ikke interesserer, får man et dårligt liv.


Brugbart svar (0)

Svar #9
20. marts 2015 af PSXL

#7 Grine af ens klassekammerater? Som i at du vil vise, at du ved, at svaret er forkert?

Brugbart svar (1)

Svar #10
20. marts 2015 af Andersen11 (Slettet)

#7

"(Alle knep gælder i kampen om karaktererne)"

Forhåbentlig mener du "kneb" her.


Brugbart svar (1)

Svar #11
20. marts 2015 af anonym000

Det meste som kommer ud af smattys mund er en reflektion af den perverse "virkelighed" han lever i. Alt fra hans "saglige" argumenter vedr. kommunismen og kapitalismen til hans "råd" om hvordan man skal begå sig i et socialt sammenhæng er ikke andet end sludder og vrøvl.

Man griner ikke af ens klassekammerater. Grunden til at mange elever ikke tør at sige noget er pga. de lallende idioter som altid ligger på lur.

Man griner kun af dem som griner af andre.

- - -

...............


Brugbart svar (0)

Svar #12
22. marts 2015 af Stats

#10

Korrekt..

#11

Jeg mener ikke at du skal grine fuldstændigt uhæmmet.. Du skal komme med et lille grynt og smile samtidig... Det må åbentbart være min personlighed, for de fleste mennesker kan godt lide at jeg små griner lidt af deres sjove bemærkninger... Eks: Hvad hedder det, når en obligation bliver handlet til kurs 100. De svare så; slutlån.... Det er fandme sjovt, da man godt kan følge logikken, mens det egentlig hedder, at det blive handlet til kurs pari.

Eller når de siger: Jeg har lige udlettet hældningskontanten for en streg. Det er sQ også lidt sjovt, da det hedder sig, at man har udledt hældningskoefficienten for en lineær funktion.

Eller når de siger; Hash burde legaliseres da jeg syntes det er dumt at rokkerne får pengene, og de såfremt også kommer med argumentet, at de penge kan staten godt bruge.. Haha, Ja. Kald mig idiot, snævre synet, en spasser, men sådanne vittigheder som de somme tider fyre af, dem kan jeg altså ikke lade være med at grine af... (Og så er det jo også en bonus at læreren ser at man har fuld forståelse for hvad der snakkes om..)

Man griner ikke af ens klassekamerater, m.m. at de fortjener et lille smil med i deres fremlæggelse.

- - -

Mvh Dennis Svensson


Brugbart svar (0)

Svar #13
22. marts 2015 af Galo1s (Slettet)

Ja, det ville godt nok være utroligt dumt at påstå at ”rokkerne” tjener penge på at sælge hash, medmindre altså Kattegatcentrets pilrokker er forfaldet til sådanne ulovligheder.


Skriv et svar til: droppe ud

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.