Bioteknologi

baseparring og hydrogenbindinger i DNA

18. marts 2015 af Keminærd - Niveau: A-niveau

Hej, jeg skal lave en rapport hvor jeg skal forklare baseparring og hydrogenbindinger i DNA, men jeg er ikke helt sikker på pricippet, nogle der kan forklare det

På forhånd tak


Brugbart svar (0)

Svar #1
31. marts 2015 af Anar2

Kan du ikke læse om det i dine bøger-

Altså du ved at DNA'opbygning minder meget  om en snoet stige. De to lange vanger - eller strenge - består skiftevis af phosphat og carbohydratet deoxyribose. Til deoxyribosens carbonatom nr. 1 er der bundet fire nitrogenholdige baser, som benævnes adenin, thymin, guanin og cytosin. Baserne forkortes oftest ved deres forbogstaver, A, G, T og C, og nukleotiderne benævnes derfor dAMP (deoxyadenosin-monofosfat), dGMP, dTMP og dCMP.  Baserne kobles parvis som trin på en stige, adenin vil derfor altid sidde over for thymin, mens guanin altid sidder overfor cytosin, dette princip kaldes for baseparringsprincippet.

Og det med hydrogenbindinger, så ved du at mellem baserne dannes der hydrogenbindinger, som holder de to strenge sammen, altså dannes svage hydrogenbindinger mellem H-atomer på det ene nukleotid og enten O eller N på det modstående nukleotid. 

Jeg håber du forstår det :) 


Skriv et svar til: baseparring og hydrogenbindinger i DNA

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.