Biologi

Eukaryoter

19. marts 2015 af dul1232 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Kromatinstrukturen spiller en vigtig rolle for kontrol af genudtrykket i eukaryoter. Nogle der kan forklare mig, hvordan denne kontrol fungerer?


Brugbart svar (0)

Svar #1
22. marts 2015 af Emma2200 (Slettet)

Der er to typer af kromatin:
Eukromatin, som er "løst" bundet, og hvor DNA- og RNA-polymerase II derfor har mulighed for at binde til regulatoriske sekvenser, så genet kan transskriberes, og heterokromatin, der er så stramt at generne, der befinder sig i områder med denne struktur ikke kan læses, fordi polymeraserne ikke kan binde.
Jeg ved ikke hvor meget du skal gå i dybden med det, men der findes forskellige DNA-modifikationer, hvor man taler om methylering, fosforylering og acetylering af histonhalerne (som er en type proteinkomplekser kromatinen er viklet omkring). Disse modifikationer sker på forskellige aminosyrer alt efter hvilken modifikation, der er tale om, og styres af histonremodelleringskomplekset, som påsætter/fjerner de forskellige modifikationer i DNA-strengen og således regulerer genekspressionen.

Det er et ret stort område, så jeg vil foreslå at du læser mere detaljeret om det, end jeg lige har forklaret. Det er nemt at finde mere om det på Google :)

Nørgleordene er heterokromatin, eukromatin, histonhalaer, histonmodifikationer og histonremodelleringskompleks (evt. polymeraser og regulatoriske sekvenser)


Skriv et svar til: Eukaryoter

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.