Andre fag

Udeblivelse af eksamen i 9. klasse?

23. marts 2015 af melanieI - Niveau: 9. klasse

Hej brugere på studieportalen.
Vi står som familie i en rigtig dårlig situation.
Mine forældre fylder begge 50 i april og som en overraskelse har mine bedsteforældre bestilt en rejse til hele vores familie. Vi står nu i den dårlige situation, at min bror som går i 9. klasse, skal til eksamen 2 dage inden vi kommer hjem. 
Vi står derfor i den situation, at vi ikke helt hvad vi skal gøre. Vi kan ikke anullerre rejsen, men samtiddig kan han heller ikke blive alene hjemme. Da jeg var til eksamen i 9. klasse, kan jeg huske at vi fx. havde en 4 timers lang eksamen. Først 1 times færdighedsregning, og derefter 3 timers problemregning.
Men nu er det åbenbart ændret. Han skal nemlig til eksamen to forskellige dage.
Så den ene dag, skal han have den ene times skriftlige eksamen i færdighedsregning, og det er den han vil komme til at misse, men han kan godt komme til problemregningen. 
Hvordan er reglerne når man går i 9. klasse?
Hvad vil der ske hvis han ikke dukker op, og er der noget han kan gøre?
Håber i kan hjælpe. :-)


Brugbart svar (0)

Svar #1
23. marts 2015 af katr1997 (Slettet)

Så skal han til sygeeksamen i december. Sådan er reglen generelt :)


Svar #2
23. marts 2015 af melanieI

Tak for svar.
Men hvis man skal til sygeeksamen, skal man så ikke ringe og melde sig syg? Og derved også vise dokumentation i form af en lægeerklæring? Det kan han jo ikke når han ikke er syg.
Eller bliver man bare meldt til en sygeeksamen, hvis man ikke dukker op?  :-)


Brugbart svar (0)

Svar #3
23. marts 2015 af katr1997 (Slettet)

Jeg er sikker på, at man automatisk bliver meldt til en sygeeksamen. Ellers så må han melde sig syg - jeg er sikker på, at det ikke kræver en lægeerklæring.


Brugbart svar (0)

Svar #4
23. marts 2015 af allan_sim

#0.

Hvis din bror skal starte på en ungdomsuddannelse efter 9. klasse, skal han være opmærksom på, at retskravet om optagelse kræver aflæggelse af alle udtrukne prøver. Han risikerer derfor at miste sin uddannelsesplads, hvis han ikke møder frem til prøven, og hvis det ikke er sygdomsbetinget.


Brugbart svar (0)

Svar #5
06. april 2015 af radicale

#4

Jeg er 99,9% sikker på at de ser igennem fingrene med det.


Brugbart svar (0)

Svar #6
06. april 2015 af Andersen11 (Slettet)

#0

Det er vel en diskussion som dine forældre skal tage med både din brors og din egen skole, for du skal vel også selv have ferie i utide? Man tager jo ikke bare fri i 1 eller 2 uger uden at ansøge skolen om det.

Ifølge eksamensplanen er der FSA prøver i matematik for 9. kl. tirsdag den 5. maj og torsdag den 7. maj, men så går han vel også glip af prøven i skriftlig dansk onsdag den 6. maj, da du skriver, at han skal til prøve 2 dage før I kommer hjem.

Man skulle tro at bedsteforældre kunne tænke så meget på deres børnebørn, at en sådan ferie kunne udsættes, til alle har overstået deres eksamenslæsning.


Skriv et svar til: Udeblivelse af eksamen i 9. klasse?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.