Tysk

Hjælp til tyske sætninger!

25. marts 2015 af Henry1505 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej

Jeg sidder med en aflevering her i aften, og jeg har desværre ikke fået spurgt min lærer omkring disse sætninger:

 - Ich muss sagen, dass ich für die Menschen die von der Stasi ausgetrickst wurden mitfühle. Ordet mitfühle skal konstrueres på en anden måde, men hvordan?

- Dieses Ministerium hatte Erlaubnis zu jeder Form von Kritik oder wiederstand gegen die Regierung mit allen Mitteln zu bekämpfen, wobei man Individuums des demokratischen Rechts entfernte. Her bliver jeg bedt om at lave en konstruktion med dazu, men igen er jeg forvirret.

Håber I vil hjælpe mig på vej

Kærlig hilsen


Brugbart svar (1)

Svar #1
25. marts 2015 af Tyskfødt (Slettet)

- Dieses Ministerium hatte die Erlaubnis dazu, jede Form von Kritik oder Widerstand gegen die Regierung mit allen Mitteln zu bekämpfen, wobei man Individuums das demokratische Recht des Individuums (din genitivkonstruktion er forkert! )  entfernte. Her bliver jeg bedt om at lave en konstruktion med dazu, men igen er jeg forvirret.

Hvordan lyder 1. sætning på dansk?


Svar #2
25. marts 2015 af Henry1505 (Slettet)

Mange tak for hjælpen Tyskfødt! Jeg kan godt se at min genetiv er helt forkert. Sætning 1 lyder således: Jeg må sige, at jeg har medfølelse med de mennesker som er blevet snydt af Stasi.


Brugbart svar (1)

Svar #3
25. marts 2015 af Tyskfødt (Slettet)

Ich muss sagen, dass ich für die Menschen, die von der Stasi ausgetrickst wurden, mitfühle Mitgefühl habe (faktisk ordret oversat))  (eller : ... dass ich mit diesen Menschen, die...............;  mitfühlen kann.

Guten Abend!


Svar #4
25. marts 2015 af Henry1505 (Slettet)

Vielen Dank

Guten Abend!


Svar #5
25. marts 2015 af Henry1505 (Slettet)

Hov forresten Tyskfødt, nu sidder jeg og bliver i tvivl om denne konstruktion jeg har lavet:

Die SED war in der DDR herrschenden Partei, und es war von einer Marxistisch-Leninistischen Weltanschauung geprägt.

Jeg vil bare lige høre om den ikke er god nok? Kan man ikke godt undlade at sige "die herrschenden Partei" altså undlade die, eller hvad siger du?


Brugbart svar (0)

Svar #6
25. marts 2015 af Stygotius

Nej, hvorfor skulle man dog ikke have en artikel dér??  ( die herrschende Partei )

"....und sie war von einer......"


Skriv et svar til: Hjælp til tyske sætninger!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.