Studievalg og videregående studie

Studie på Oxford University i Egnland

26. marts 2015 af KatrineKMl (Slettet)

Hej!

Jeg skal starte i 3.g efter sommerferien, og tror jeg har fundet ud af hvad jeg gerne vil efter et sabatår eller to. Jeg vil meget gerne til England og læse, hele uddannelsen. Jeg vil gerne læse engelsk litteatur på 'University of Oxford'. Jeg ved godt, at det er meget svært at komme ind på universitetet.
Jeg ved at jeg  først og fremmest skal jeg tage en sprogtest. Er der nogen der har kender til testen og i øvrigt ved noget om optagelsesbetingelser på Oxford University? I det hele taget vil jeg meget gerne i kontakt med folk, som har erfaringer med universitetet og i øvrigt det at studere i England.....Håber på at høre fra en af jer :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
26. marts 2015 af adsafadfdsafdasf

Hej Lizzie,

Under alle omstændigheder, er det fantastisk at du ser ud over landets grænser i din søgen efter uddannelse.

Til dit spørgsmål om sprogtest, se: http://www.ox.ac.uk/admissions/undergraduate/international-students/english-language-requirements (all non-native English-speaking applicants must satisfy one of the following requirements [...])

Så for dig bliver det nok TOEFL-test eller IELTS-test  - og disse bliver afholdt fra tid til anden rundt omkring i Danmark (du kan eventuelt tjekke deres hjemmesider for datoer/steder etc.)

Da du ønsker at læse engelsk litteratur på Oxford, er det nok linjen "English Language and Literature", som du må være interesseret i - og alle potentielle kandidater til denne skal tage en yderligere test "English Literature Admissions Test (ELAT) ". (Se http://www.admissionstestingservice.org/for-test-takers/elat/about-elat/)

For overhovedet at blive overvejet, skal du have gode karakterer fra din gymnasietid (dvs et snit på hverfald 10 og gerne et snit på 11 i dine A-fag).  På Oxford's hjemmeside skriver de: "The Danish Studentereksamen (STX, HHX or HTX) or HF with an overall average score of 11 (using the new 7 step grade scale). Scores of 12 may be required in relevant Level A subjects."

Du skal ovenikøbet (med aller største sandsynlighed) til et interview, hvis altså du "består" første fase, som er den skriftlige ansøgning, hvor specielt dine karakterer vægter højt - og til interviewet vil de teste dig på - ikke om du kan føre regnskab over de sidste 3000 års litteratur, men på måden du tænker . Det kunne eksempelvis være, at de spurgte dig om et spørgsmål som du med sandsynlighed ikke kender svaret til (og det ved de godt), for netop at se hvordan du vil reagere i sådan en situation.

Desuden er der et økonomisk aspekt ved et sådant ophold (en hel uddannelse i udlandet) som du bliver nød til at tænke over. Det koster 9000£ (ca 90.000 kr) om året i tuition (og her er ikke medregnet college tuition/accomodation, som også koster noget, alt efter hvilket "college" du ender på.). Ja du kan godt modtage financial support (eller scholarship, men så skal du altså være helt unik, meget talentfuld og rigtig, rigtig heldig) - nogle sætter Oxford i samme bås som the Ivy League (Harvard, Yale, Princeton etc.) med hensyn til financial support, men det er ikke fair, for Oxford har overhovedet ikke et financial support-budget som ligner f.eks. Yale's budget. Du skal nok regne med at komme til at betale noget :-) - men du kan få SU med i udlanet, SU udlandsstipendium, legater (som godt kan kræve en del arbejde) eller eventuelt SU-lån eller lån hos Oxford University.

Det er svært at komme ind på Oxford - langt sværere end på de danske universiteter (med undtagelse af nogle få himmelråbende stupide adgangskvotienter *host* CBS *host*) - men det er ikke umuligt, der bliver optaget danskere på Oxford hvert eneste år. 

Jeg håber du blev lidt klogere på universitetet i Oxford - det kræver hårdt arbejde at komme ind, men det er ikke spildt arbejde hvis det så lykkedes at komme ind :-)

Der er en række danske hjemmesider, hvor du kan få guidance fra "eksperter":

www.dsabroad.dk/

www.nordic-sac.com/

Har du andre spørgsmål, så skriv gerne her i tråden eller i en privat besked.

Mvh adsafadfdsafdasf


Skriv et svar til: Studie på Oxford University i Egnland

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.