Fysik

Definition: Ladning i strøm

26. marts 2015 af RasmusEu (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej SP.

Jeg er begyndt på et nyt emne i fysik: Ellære. Jeg har været igennem de første begreber, som blandt andet strømstyrke med enheden ampere. Hvad jeg ikke forstår er ladningen (Q) som indgår i formlen for strømstyrke. Jeg kan se enheden for ladning er coulomb pr. sekund.

Jeg har selv prøvet at definere ladningen: ''Samlet mængde strøm som har passeret en leder over et tidsrum.'' rigtigt / forkert?

Så hvad er ladningen helt præcist? Har brug for en definition.

Tak.


Brugbart svar (0)

Svar #1
26. marts 2015 af Soeffi

Strømmen i en flod, f.eks., er mængden af vand, der passerer et bestemt sted pr. tidsenhed.


Svar #2
26. marts 2015 af RasmusEu (Slettet)

#Soeffi

Er det ikke strømstyrken som angiver mængden/størrelsen af elektricitet pr. sekund?


Brugbart svar (0)

Svar #3
26. marts 2015 af hesch (Slettet)

#2:  Enheden for ladning er coulomb.

Enheden for strømstyrke er ampere. 1A svarer til, at 1 coulomb passerer et ledertværsnit pr. sekund.


Svar #4
26. marts 2015 af RasmusEu (Slettet)

#Hesch

Okay, er det korrekt forstået nu?

Strømstyrke = Angiver intensiteten af strømmen som passerer en leder, målt i ampere.

Ladning = Angiver mængden af elektroner, som passerer en leder pr. sekund, målt i coulomb pr. sekund.


Brugbart svar (0)

Svar #5
26. marts 2015 af hesch (Slettet)

#4: Sidste linie er forkert:

Ladning angiver en vis mængde af elektroner eller protoner ( ladede elementarpartikler ).

Antallet kommer her:

http://da.wikipedia.org/wiki/Coulomb


Svar #6
26. marts 2015 af RasmusEu (Slettet)

#Hesch

Korrekt nu?

Ladning = Angiver en hvis mængde elektroner, tilsvarende til én ampere, som passerer en leder pr. sekund, målt i coulomb pr. sekund.


Brugbart svar (0)

Svar #7
26. marts 2015 af hesch (Slettet)

Du kan sammenligne det med en haveslange og en spand:

Du åbner for vandet, således at der løber 1,5L vand igennem slangen pr. sek.  Du hælder vand i spanden i 5 sek.

Spanden indeholder nu  1,5 L/sek. * 5 sek. = 7,5 liter vand.

Spandens indhold er ladning. Med vandhanen styrer du vandstrømmens intensitet, svarende til strømstyrken ( ampere ):

Analogi:

Du tænder for kontakten i 5 sek.  Der løber 1,5A i ledningen, der oplader et batteri.

Du har nu opladet batteriet med 7,5C.


Svar #8
26. marts 2015 af RasmusEu (Slettet)

Tak for eksemplet, det var lettere at forstå.

Bare så jeg kan sove i nat... er definition-sætningen helt korrekt nu?

Ladning = Angiver en hvis mængde elektroner, tilsvarende til én ampere, som har passeret en leder pr. sekund, målt i coulomb pr. sekund.


Brugbart svar (1)

Svar #9
26. marts 2015 af hesch (Slettet)

#8:  Hvis jeg må omformulere ?

En ladning på 1 coulomb, svarer til den mængde elementarladninger, der har passeret en leder, med en strømstyrke på 1A, i løbet af et sekund.


Svar #10
26. marts 2015 af RasmusEu (Slettet)

Super, en fin forståelig sætning, som beskriver ladningen. Ville ønske min bog gjorde det hver gang...

Tak for din tid og hjælp! (:


Skriv et svar til: Definition: Ladning i strøm

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.