Matematik

Jordens radius

26. marts 2015 af samantastouenborg (Slettet) - Niveau: B-niveau

Er der en som kan forklare mig hvordan jeg laver disse opgaver? Jeg er pænt meget på bar bund, men en forklaring ville være guld værd!

Vinkel A er 7,2 grader. Buelængden mellem Syene og Alexandria er 800km. 

a. Hvordan kunne Eratosthenes ud fra de to måleresultater 7,2 grader og 800km slutte sig til, at Jordens radius er ca. 6400km?

b. Beregn Eratosthenes' værdi for jordens radius. 

c. Sammenlign med den i dag nøjagtigere bestemte værdi af jordens (Ækvator)-radius. 


Brugbart svar (1)

Svar #1
26. marts 2015 af hstreg (Slettet)

Jeg formoder at du har fået oplyst at målingen er taget ved frokost tid i Syene hvor Solen er i zenith, hvorfor en pind af en given længde ingen skygge kaster. Samtid kaster en pind, af samme længde, en skygge i Alexandria med vinkel på 7.2 grader.

Antag ydeligere at Solens stråler rammer jorden paralelt.. Dette er en rimelig antagelse, da Solen er så langt fra Jorden.


Svar #2
26. marts 2015 af samantastouenborg (Slettet)

Jeg kan sagtens se fornuften i hvad du siger, og det er uden tvivl korrekt. Men, hvordan regnede han det ud? Er der ikke en matematisk udregning han har brugt for netop at regne det til 6400km, tænker lidt en formel eller noget. 

:-) :-)


Brugbart svar (0)

Svar #3
26. marts 2015 af hstreg (Slettet)

Jo, prøv at tegn problemet op og find ensvinklet trekanter. Det er simpelt trigonometri, når først du har identifeseret trekanterne.


Svar #4
26. marts 2015 af samantastouenborg (Slettet)

Kan jeg evt få et lille hint til hvor jeg skal lede efter trekanterne henne? Er det fra Jordens kerne til "pinden" hvor skyggen rammer man skal regne det på, og antage at A(jordens kerne) har samme grad B(skyggen) på 7,2 grader? 

* Struggle 


Brugbart svar (0)

Svar #5
26. marts 2015 af Andersen11 (Slettet)

#4

Hvis s er buelængden mellem de to steder og det antages at de to steder har samme længdegrad og en forskel i geografisk bredde på A = 7,2º, har man, hvor R er Jordens radius, at

        s = 2πR·A/360º = 2πR·7,2º/360º = 2πR/50

        R = 50·s/(2π) = 50·800km/(2π) = 6366 km.


Brugbart svar (0)

Svar #6
28. marts 2015 af 123434

5#

Hvad hedder formlen?


Brugbart svar (0)

Svar #7
28. marts 2015 af Andersen11 (Slettet)

#6

Buelængden af en centervinkel er radius ganget med vinklen i radianer.


Skriv et svar til: Jordens radius

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.