Matematik

Tekniske spørgsmål ang. n-Spire

27. marts 2015 af Kasandrajuliet (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hvordan får jeg  den til at løse en differentialligning for mig ... jeg taster eksemplevis

desolve(y{}'=\frac{1}{\sqrt{t^2+1}}\cdot y, andy(0)=1000,t,y)

Men den vil ikke kendes (y´)  

Hvad gør jeg så??? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
27. marts 2015 af hstreg (Slettet)

Hej.
Dit problem er let løst, du bruger den forkerete syntaks for nSpire's deSolve kommando. Skriv istedet

\textup{deSolve}\Big(y^{\prime}=\frac{1}{\sqrt{t^{2}+1}}\hspace{3pt}\and\hspace{3pt}y(0)=1000,t,y\Big)

NB. Husk mellemrum før og efter and !!!


Svar #2
27. marts 2015 af Kasandrajuliet (Slettet)

Forkerte syntaks ...jeg forstå ikke??? Nu har jeg skrevet lige som du ... den vil stadig ikke..

(har ved hæftet skærmbillede) 

Vedhæftet fil:skræmbillede.pdf

Brugbart svar (0)

Svar #3
27. marts 2015 af hstreg (Slettet)

Godt spørgsnål, bruger du de rigtige tegn for eks. '(mærke) og mellemrum.
For en sikkerhedsskyld tjekket jeg med min gamle Ti-nspire at jeg ikke skrev noget sluder før. Og rigtigt nok skulle syntaksen ovenfor give dig dit ønsket output --> se vedhæftet fil!!
Vedhæftet fil:image.jpg

Brugbart svar (0)

Svar #4
27. marts 2015 af hstreg (Slettet)

Præcist, hvilken fejl giver din lommeregner dig ???


Brugbart svar (1)

Svar #5
27. marts 2015 af hstreg (Slettet)

Alternativt kan du altid løse din differentail ligning ved "håndkraft", ved at bruge seperation af de variable.\frac{\mathrm{d}y}{\mathrm{d}t} = \frac{y}{\sqrt{t^2 +1}} \hspace{3mm}\Rightarrow \\ \int\frac{\mathrm{d}y}{y} = \int\frac{\mathrm{d}t}{\sqrt{t^2 +1}} \hspace{3mm}\Rightarrow \\ \ln \vert y\vert = \ln\vert\sqrt{t^{2}+1}+t\vert + C \hspace{3mm}\Rightarrow \\ y(t) = (\sqrt{t^{2}+1}+t)\tilde{C}

Begyndelsesbetingelsen om at y(0) = 1000 implicere at

y(t) = 1000(\sqrt{t^{2}+1}+t)


Svar #6
27. marts 2015 af Kasandrajuliet (Slettet)

Den siger at "funktionen eller kommandoen mangler et eller flere argumenter" 

Jeg det rigtigt, den kan jo løse i hånden... 

Men jeg ville stadig gerne vide hvrodan jeg taster det ind, jeg bruger normalt wordmat og n-spire som backup. og lige denne opgave kunne wordmat heller ikke løse... vil meget nøddig stå i denne situation til eksamen. :/  


Brugbart svar (1)

Svar #7
27. marts 2015 af hstreg (Slettet)

Forståligt, Jeg tænker stadig at det skyldes at du bruger det forkerte symbol for ( ' ) altså differentiations mærket. Igen, som du kan se, giver mit Texas Instruments det korrekte output uden bøvl.

Fra dit billed ligner det at du bruger accent aigu ( ´ ) og ikke apostrof ( ' ), som er korrekt syntaks.


Brugbart svar (0)

Svar #8
27. marts 2015 af hstreg (Slettet)

Prøv også at gå ind i nspires komando katalog og læs hvordan den vil havde syntaksten.


Brugbart svar (1)

Svar #9
27. marts 2015 af hstreg (Slettet)

Hvis du 3.14 minuter, kan du også altid se denne video

https://www.youtube.com/watch?v=oNHhXMXQirY


Svar #10
27. marts 2015 af Kasandrajuliet (Slettet)

Hold da op ... Nu lykkelse det .. det var den forkerte apostrof, som du sagde :) happy happy :)

1000 tak din hjælp :)  


Brugbart svar (1)

Svar #11
27. marts 2015 af hstreg (Slettet)

Du er velkomen :-)

Du må skynde dig at skrive det ned, sådan du ikke har glemt det til eksamen til sommer ;-)


Skriv et svar til: Tekniske spørgsmål ang. n-Spire

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.