Matematik

Statistik

28. marts 2015 af BrainyBrain - Niveau: C-niveau

Hej.

Jeg sidder med et spørgsmål, hvor der står at jeg skal give en statistisk beskrivelse af højden,h, målt i cm. 

Mit spørgsmål lyder så, hvad indebærer "en statistisk beskrivelse"?

Vil det sige at jeg skal lave en tabel over frekvenser, finde middeltallet, lave en sumkruve og kumulerede frekvens, samt et histogram, kvartil og boxsplot?.. Eller er det noget andet "en statistisk beskrivelse" indebærer? 

Jeg ville bare være sikker, så jeg ikke ender med at lave noget, der er helt irrelevant..

Tak. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
28. marts 2015 af Andersen11 (Slettet)

Hvis der er tale om mange målinger af den samme størrelse, kan man beregne middelværdi og spredning omkring middelværdien, hvor man antager, at målingerne er normalfordelt.


Brugbart svar (0)

Svar #2
28. marts 2015 af SuneChr

Du nævner rigtignok statistiske deskriptorer, som giver god og bred beskrivelse af de målte højder i cm. Det må vel fremgå af opgaven hvor mange, og hvad der i den foreliggende opgave er relevant og brugbart. Det kan undersøges, om målingerne er normalfordelte, og i bekræftende fald kan middelværdi og spredning ret let beregnes eller aflæses v.h.a. grafen.


Brugbart svar (0)

Svar #3
28. marts 2015 af Andersen11 (Slettet)

Opgaven er muligvis beslægtet med denne tråd

https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=1588420

jvf. det vedlagte i den tråds svar #2.


Skriv et svar til: Statistik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.