Matematik

Omdrejning

28. marts 2015 af Searchmath - Niveau: Universitet/Videregående

Hej

Jeg er i gang med en opgave. Jeg skal bare lige være sikker på et par ting. 

a) Jeg har svært ved parametrisering, men når jeg har fundet den, skal man så finde afstanden af denne parameterfremstilling og finde den afledede mht u og v og så tage krydsproduktet af dem? 

b) Jeg ved ikke helt, hvordan jeg skal finde en parameterfremstilling for funktionen. Jeg kan slet ikke se, hvad det er jeg har at gøre med.

c) Skal jeg så finde g(u) og h(u)? 

Vedhæftet fil: integral.docx

Svar #1
28. marts 2015 af Searchmath

a) er parameterfremstillingen for f så r(u) =  (u^3 , u^2 + 1 , 6) ?

b) Skal jeg anvende tilhørende jacobifunktion`?

c) Hvordan skal jeg finde omdrejningslegemet, når jeg ikke har funktionen, men kun dens parameterfremstilling? 


Brugbart svar (1)

Svar #2
29. marts 2015 af Andersen11 (Slettet)

#1

a) Man skal dreje kurven

        r(u) = (x , z) = (u3 , u2 + 1) , (1/2) ≤ u ≤ 1

omkring z-aksen fra drejningsvinkel 0 til 6 i (x,y)-planen. Fladen F har da parameterfremstillingen

        r(u,v) = (x , y , z) = (u3·cos(v) , u3·sin(v) , u2+1) , (1/2) ≤ u ≤ 1 , 0 ≤ v ≤ 6 .


Svar #3
29. marts 2015 af Searchmath

#2:
Så skal jeg bruge denne parameterfremstillig i c), ikke? Er der en bestemt Formel jeg skal bruge til en omdrejningslegeme omkring z-aksen eller skal jeg selv komme frem til en?
Jeg vil desuden gerne vide, hvordan du er så god til at lave parameterfremstilling, er det øvelse eller kan man også gå ud fra nogle bestemte formler især for en nybegynder som mig.
Har du nogle rigtige gode tips, til hvordan jeg griber parameterfremstillingen an?

Brugbart svar (0)

Svar #4
29. marts 2015 af Andersen11 (Slettet)

#3

Man benytter, hvad man har lært om rotationer i planen.

Man kan benytte parameterfremstillingen i a), eller man kan udtrykke z som funkion af x og så benytte det sædvanlige integral for rumfang af et omdrejningslegeme for drejning omkring 2.-aksen, idet man kun frembringer 6/(2π) af hele omdrejningslegemet. Dvs.

        V(Ω) = (6/(2π)) · [ π·(12 - (1/8)2)·(2 - 5/4) -  2π · 1/81 (x2/3 + 1) · x dx ]


Skriv et svar til: Omdrejning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.