Engelsk

Sætningsanalyse

29. marts 2015 af S141195 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej alle,

Opgaven er: Find sætningsleddene S(subjekt), V(verballed), DO (direkte objekt), SP (subjektsprædikat), IO (indirekte objekt) & A(dverbialled) i nedenstående sætninger:

- E.L. James (s) wrote (v) a bestselling erotic romance trilogy which is now a major motion picture starring Jamie Dornan and Dakota Johnson (do).

- The film (s) has received (v) mostly negative reviews (do), but the audience (s) consisting largely of women (v) flock to see the film (do).

- In interviews (a) Jamie Dornan (s) seems to be (v) more uncomfortable with the film than does his female co-star who has more nude scenes (sp).

- Being the daughter of film and television stars Melanie Griffith and Don Johnson (s), Dakota Johnson (s) is (v) probably quite used to being in the spotlight (sp).

- Don Johnson’s claim to fame (s) is (v) mostly (a) based (v) on his role as the über cool detective Sonny Crockett wearing pastel coloured t-shirts and living on his own private yacht together with his pet alligator (do).

Jeg har sat mine øjne bud ind, men har generelt svært ved det. Nogle der kan hjælpe? :)


Brugbart svar (2)

Svar #1
29. marts 2015 af Stygotius

"øjne bud"?

- E.L. James (s) wrote (v) a bestselling erotic romance trilogy (???) which(??)  is (??) now a major motion picture starring Jamie Dornan and Dakota Johnson (do) (??).

- The film (s) has received (v) mostly negative reviews (do), but the audience (s) consisting largely of women (v) (???) flock (??) to see the film (do).

- In interviews (a) Jamie Dornan (s) seems to be (v) more uncomfortable (??) with the film than does (??) his female co-star (??) who (??) has (???) more nude scenes (sp) (??).

- Being the daughter of film and television stars (free predicative) Melanie Griffith and Don Johnson (s), Dakota Johnson (s) is (v) probably quite used to being  in the spotlight (sp).(???)

- Don Johnson’s claim to fame (s) is (v) mostly (a) based (v) on his role as the über cool detective Sonny Crockett wearing pastel coloured t-shirts and living on his own private yacht together with his pet alligator (do).

Nogle kalder et led for et "subjektsprædikat", men den rigtige betegnelse er "subjektsprædikativ".

En sætnings prædikat er noget helt andet.


Svar #2
29. marts 2015 af S141195 (Slettet)

"Egne bud" skulle der selvfølgelig stå. Mange tak for din hjælp, jeg prøver mig lige frem! :-)


Svar #3
29. marts 2015 af S141195 (Slettet)

Hej igen. 

Jeg har efter at havde set dit svar, prøvet at rette de to første sætninger:

-  E.L. James (s) wrote (v) a bestselling erotic romance trilogy (DO) which is now a major motion picture starring Jamie Dornan and Dakota Johnson (SP).

-  The film (s) has received (v) mostly negative reviews (do), but the audience (s) consisting largely of women (SP) flock (V) to see the film (do).

Har jeg gjort det rigtigt indtil videre? Kan ikke finde ud af hvad der skal stå bag ordene "which" og "is"?


Svar #4
29. marts 2015 af S141195 (Slettet)

- E.L. James (s) wrote (v) a bestselling erotic romance trilogy (DO) which (S) is (V) now a major motion picture starring Jamie Dornan and Dakota Johnson (SP).

- The film (s) has received (v) mostly negative reviews (do), but the audience (s) consisting largely of women (SP) flock (V) to see the film (do).

- In interviews (a) Jamie Dornan (s) seems to be (v) more uncomfortable (SP) with the film than does (V) his female co-star (S) who (DO) has more nude scenes (IO).

Nogle der kan fortælle om jeg analyseret disse sætninger korrekt? 


Brugbart svar (1)

Svar #5
29. marts 2015 af Stygotius

- E.L. James (s) wrote (v) a bestselling erotic romance trilogy (DO) which (S) is (V) now a major motion picture starring Jamie Dornan and Dakota Johnson (SP). OK

- The film (s) has received (v) mostly negative reviews (do), but the audience (s) consisting largely of women (SP) flock (V) to see the film (do).

- In interviews (a) Jamie Dornan (s) seems to be (v) more uncomfortable (SP) with the film than does (V) his female co-star (S) who (DO) (S) has (v) more nude scenes (IO)  (DO).


Svar #6
29. marts 2015 af S141195 (Slettet)

Mange tak! Gider du kigge på mine to sidste sætninger også? Ville virkelig være værdsat!

- - Being the daughter of film and television stars Melanie Griffith and Don Johnson, Dakota Johnson (s) is (v) probably quite used to being in the spotlight (DO).

. - Don Johnson’s claim to fame (s) is (v) mostly (a) based (v) on his role as the über cool detective Sonny Crockett wearing pastel coloured t-shirts and living on his own private yacht together with his pet alligator (SP).


Brugbart svar (1)

Svar #7
29. marts 2015 af Stygotius

- - Being the daughter of film and television stars Melanie Griffith and Don Johnson (frit prædikativ), Dakota Johnson (s) is (v) probably quite used to being in the spotlight (DO) (SP).

. - Don Johnson’s claim to fame (s) is (v) mostly (a) based (v) on his role as the über cool detective Sonny Crockett wearing pastel coloured t-shirts and living on his own private yacht together with his pet alligator (SP).


Svar #8
29. marts 2015 af S141195 (Slettet)

Tusinde tak!!


Svar #9
29. marts 2015 af S141195 (Slettet)

Kan det passe, at der ikke er indirekte objekt i nogle af sætningerne? 


Brugbart svar (0)

Svar #10
29. marts 2015 af Stygotius

Ja, -kan du finde et?

NB.   (i nogen af sætningerne)


Svar #11
29. marts 2015 af S141195 (Slettet)

Nej, du har ret. Ud af de sætninger du har hjulpet mig med at analysere, skal jeg udvælge:

- Sætninger med et finit hovedverbum 

- Sætninger hvor verbet er et participium

Jeg er helt på bar bund mht. skelne mellem dem. Kan du hjælpe mig igen? Din hjælp er meget værdsat. 


Brugbart svar (0)

Svar #12
29. marts 2015 af Stygotius

Et partipium kan ikke være verballed. Sammen med en form af et hjælpeverbum (have-være) kan det i en sammensat tid (førnutid - førdatid) være et verballed.

Et verballed indeholder altid en finit form.

Der er kun en sammensat verbalform i den midterste sætnng.


Svar #13
29. marts 2015 af S141195 (Slettet)

Dvs. at følgende sætning er en sætning hvor verbet er et participium?:

In interviews Jamie Dornan seems to be more uncomfortable with the film than does his female co-star who has more nude scenes


Brugbart svar (0)

Svar #14
29. marts 2015 af Stygotius

Hvor ser du det participium????

Jeg har da lige sagt at et participium ikke alene kan udgøre et verballed.


Svar #15
29. marts 2015 af S141195 (Slettet)

Det forvirrede mig, at du skrev "Der er kun en sammensat verbalform i den midterste sætnng". Hvor ser du sætninger hvor verbet er et participium?


Brugbart svar (0)

Svar #16
29. marts 2015 af Stygotius

Nu må du vågne op

ET VERBUM (= VERBALLED) KAN   I K K  E  BESTÅ AF KUN ET PARTICIPIUM, -stadigvæk ikke.

I den midterste sætning er verballeddet i den første sætning "has received".

Læs #12 igen.


Svar #17
29. marts 2015 af S141195 (Slettet)

Opgaveformuleringen som jeg har fået af min lærer lyder således:"Udvælg sætninger hvor verbet er et participium, og sætninger med et finit hovedverbum".

Så min lærer har givet mig en opgave der ikke kan løses?


Brugbart svar (0)

Svar #18
29. marts 2015 af Stygotius

Hvis din lærer med "verbet" mener "verballeddet", har  han/hun udtrykt sig meget klodset og amatøragtigt.

Som opgaveformuleringen står  nu, er den det rene vrøvl. Desuden: -Hovedverbet er altid i finit form.

I øvrigt kan et verbum ikke være finit. En verbalform kan være finit.

Er der tale om en folkeskolelærer??    Hvis der er, forklarer det alt

Folkeskolens sproglærere (dansk-engelsk-tysk)  er alle 100% uduelige. De ved INTET om sprog


Svar #19
29. marts 2015 af S141195 (Slettet)

Mit bud på opgaven: 

-    Sætninger med et finit hovedverbum:
1.    But the audience consisting largely of women flock to see the film
2.    In interviews Jamie Dornan seems to be more uncomfortable
3.    Dakota Johnson is probably quite used to being

-    Sætninger hvor verbet er et participium:

1.    The film has received mostly negative reviews
2.    Don Johnson’s claim to fame is mostly based on his role as the über cool detective Sonny Crockett wearing pastel coloured t-shirts and living on his own private yacht together with his pet alligator.

Gider du rette det? :)


Svar #20
29. marts 2015 af S141195 (Slettet)

Kan du evt. give et bud på hvordan opgaven skal løses? Der er tale om en professor.... 


Forrige 1 2 Næste

Der er 32 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.