Fysik

Dimensionering af lavspændingssikring, samt lastadskiller

30. marts 2015 af 110975 (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej, er ved at lave en case hvor der skal dimensioneres en indgangssikring, samt en lastadskiller for at beskytte en lavvoltstavle. Der er noget som jeg på nuværende er lidt forvirret over, nemlig hvorfor dimensioneres en lavvoltssikring ikke på samme grundlag som eksempelvis en maksimalafbryder, hvor Ib= It fuldlaststrøm.

Jeg syntes at forstå vores lære som at lavvoltsikringen skal dimensioneres ud fra den aktuelle belastningsstrøm, hvilket jeg ikke syntes giver mening, men måske nogen kan give en forklaring.


Brugbart svar (0)

Svar #1
30. marts 2015 af hesch (Slettet)

#0:  Jeg forstår ikke helt dit spørgsmål, men prøver alligevel at sætte nogle ting på plads:

En lavvoltstavle har jo egentligt ikke noget nævneværdigt egetforbrug (effektoptagelse). Den distribuerer blot effekt til motorer, varmelegemer, osv. Derfor giver det ingen mening, ved en sikring, at beskytte tavlen mod en overskridelse i tavlens egetforbrug. 98% af tavlens totalforbrug skyldes netop forbruget fra motorer, osv., men de er beskyttet i tavlen ved fx motorværn. Derimod kan man beskytte tavlen i tilfælde af en kortslutning i tavlen, men det har mere med kortslutningsstrøm end effektforbrug at gøre.

Ud fra denne betragtning ses, at der er forskel på belastningsbeskyttelse og kortslutningsbeskyttelse, med deraf følgende forskel i dimensioneringsmetode for sikringer.

Ideen bag denne betragtning er, at kun een beskyttelsesforanstaltning må aktiveres i en fejlsituation: Beskyttelsesforanstaltninger skal være seperative ( i videst muligt omfang ).


Brugbart svar (0)

Svar #2
30. marts 2015 af hesch (Slettet)

#1:  PS:  Hvad er en lastadskiller ?    Ledningsadskiller ?


Svar #3
30. marts 2015 af 110975 (Slettet)

I opgaven står der: dimensioner en lastadskiller og indgangssikring til kortslutningsbeskyttelse af tavlen.
En lastadskiller er en lastafbryder, og dermed går jeg ud fra at en sikringlastadskiller er en sammenbygning af en afbryderfunktion, samt en kortslutningsbeskyttelse?

Brugbart svar (0)

Svar #4
30. marts 2015 af hesch (Slettet)

Der er jo forskel på en "adskiller" og en "afbryder":

En adskiller er en ret simpel og billig kontakt, der kan være sluttet eller brudt. Men den kan ikke afbryde en strøm (den brænder i hvert fald af eller eksploderer).

På fx transformerstationer/koblingsstationer hvor man har brug for at bryde en strøm, kan man så have en mobil afbryder (der er dyr). Man udfører så:

1: parallelkobler afbryderen med en lukket adskiller

2: Lukker afbryderen.

3: Bryder adskilleren (der er her ingen effektmæssige konsekvenser, for strømmen fortsætter gennem den paralleltkoblede, lukkede afbryder).

4: Bryder afbryderen, der så må tage det effektmæssige "skrald", ved brydning af strømmen.

5: Fjerner afbryderen til anden brug (andre "skrald").

Blot for at forklare forskellen i anvendelse/betydning.


Svar #5
30. marts 2015 af 110975 (Slettet)

Ja det har du ret i, fik jeg lige læst i Poul Erik Petersen bog 8

Brugbart svar (0)

Svar #6
30. marts 2015 af hesch (Slettet)

Tjekker du mig ?       :)


Skriv et svar til: Dimensionering af lavspændingssikring, samt lastadskiller

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.