Kemi

Propans reaktionsvillighed (svær)

30. marts 2015 af cecilied34 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej SP

Er der nogen kan forklare mig, hvorfor propan er mindre reaktionsvillig end propen, propyn og cyclopropan?

Jeg ville nemlig tro, at propan var MERE reaktionsvillig, fordi det ikke indeholder en dobbelt- og trippelbinding, som propen og propyn.

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe, for jeg kan ikke gennemskue den.


Brugbart svar (0)

Svar #1
30. marts 2015 af Heptan

Alkaner er stabile molekyler, hvori der hverken er en meget stor eller meget lille elektrondensitet, dvs. alkaner er upolære. Hvad der gør alkener og alkyner reaktionsvillige er netop deres multibindinger, fordi elektrontætheden her er større. De er "kerneelskende" (minus kan lide plus), så de kan let angribe molekyler som er "elektronelskende" (plus kan lide minus), lidt ligesom magneter.

Cyclopropan er reaktionsvillig af en anden årsag. I modsætning til alkaner, som næsten har den perfekte tetraedriske vinkel på 109,5º, så har cyclopropan en meget anspændt vinkel på 60º, altså langt fra det ideelle. Ringen vil altså meget gerne åbne op og opnå den ideelle vinkel på 109,5º ⇒ ringen er reaktiv. Udover vinklen, så gør strukturen af cyclopropan også, at hydrogenatomerne er tvunget op mod hinanden, så de frastøder hinanden. Det er let at se på en molekylmodel.


Skriv et svar til: Propans reaktionsvillighed (svær)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.