Matematik

Kan definitions- og værdimængden bestemmes på samme måde for ikke-lineære funktioner?

31. marts 2015 af matthjelp (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej alle. 

Kan man bestemme dm(f) og vm(f) på samme måde for ikke lineære funktioner? altså hvis jeg får oplyst dm(f) for en lineær funktion, kan jeg sagtens udregne vm(f) og omvendt - men man kan ikke bruge den samme metod,e hvis funktionen ikke er lieneæ,r men hvad er begrundelsen for dette? Tak på forhånd


Svar #1
31. marts 2015 af matthjelp (Slettet)

#0

Hej alle. 

Kan man bestemme dm(f) og vm(f) på samme måde for ikke lineære funktioner? altså hvis jeg får oplyst dm(f) for en lineær funktion, kan jeg sagtens udregne vm(f) og omvendt - men man kan ikke bruge den samme metod,e hvis funktionen ikke er lieneæ,r men hvad er begrundelsen for dette? Tak på forhånd


Svar #2
31. marts 2015 af matthjelp (Slettet)

#1
#0

Hej alle. 

Kan man bestemme dm(f) og vm(f) på samme måde for ikke lineære funktioner? altså hvis jeg får oplyst dm(f) for en lineær funktion, kan jeg sagtens udregne vm(f) og omvendt - men man kan ikke bruge den samme metod,e hvis funktionen ikke er lieneæ,r men hvad er begrundelsen for dette? Tak på forhånd


Brugbart svar (2)

Svar #3
31. marts 2015 af Andersen11 (Slettet)

Kan du ikke lade være med at gentage teksten hele tiden?

Du har jo allerede fået svar på det spm. i din anden tråd

https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=1588979


Brugbart svar (0)

Svar #4
01. april 2015 af hstreg (Slettet)

Nej, ikke generelt.
Tænk blot på funktion f(x) = x^2, med definitions mængde ]-1,1].
Funktion antager sit globale minimum i x=0 og sit globale maksimum for x=1. Hvorfor dens værdi mængde må være givet ved [f(0),f(1)], idet f er kontinuert på hele dens definitions mængde.
Bemærk nu bl.a. at værdimængden er et afsluttet/lukket interval, til forskel fra definitions mængden der var et "halv åbent" interval.

Summa summarum, der eksitere ikke metode for at besteme værdimængden for en funktion, som du kan blindt kan anvende. Det afhænger meget af hvilken egenskaber din funktion har (så som kontinuitet).

Skriv et svar til: Kan definitions- og værdimængden bestemmes på samme måde for ikke-lineære funktioner?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.