Kemi

Opløslighedsprodukt

01. april 2015 af Luxiee - Niveau: Universitet/Videregående

http://puu.sh/gX0Py/d41c63d556.png

Jeg er ved at gennemgå mine gamle afleveringer op imod eksamen. Jeg er ved emnet opløslighed. 

Jeg kan ikke lige forstå hvorfor min ligevægtsbrøk er som den er. 

Med Ag(Py)2`er der to enheder. Jeg sætter derfor 2* foran, og opløster i ^2 ( blåt)
Der bliver så dannet 2x af disse, hvorved jeg ganger med yderligere to. (rødt)

Hvordan kan det være at ved mit udtryk for pyrodin ikke skal ganges med 4? Har jeg misforstået hvad der sætter mine udtryk i deres potens og hvad der ganger dem? 

Evt er i velkomne til at farve det rigtigt, hvis man kan sige det sådan, her er originalbillede:

http://puu.sh/gX0VD/270763446a.png


Brugbart svar (1)

Svar #1
01. april 2015 af mathon

                                    aA\; \; +\; \;bB\; \;+\; \;...\; \rightleftharpoons \; \; xX\; \; +\; \;yY\; \;+\; \;...\;

ligevægtsbrøk:
                                           \frac{\left [ X \right ]^x\cdot \left [ Y \right ]^y\cdot ...}{\left [ A \right ]^a\cdot \left [ B \right ]^b\cdot ...}=K


Brugbart svar (0)

Svar #2
01. april 2015 af mathon

dvs
                       Ag_2C_2O_4\; _{\textit{(s)}}\; \; +\; \; 4\, Py\; _{\textit{(aq)}}\; \; \rightleftharpoons \; \; 2\, \left [ Ag(Py)_2^{\; \; +} \right ]\; _{\textit{(aq)}}\; \; +\; \; C_2{O_{4}}^{2-}\; _{\textit{(aq)}}
molariteter:                                        (0,1 M) - 4x                      2x                                     x

ligevægtsbrøk:

                      \frac{\left [ Ag(Py)_2^{\; \; +} \right ]^2\cdot \left [ C_2{O_{4}}^{2-} \right ]}{\left [ Py \right ]^4}=\frac{(2x)^2\cdot x}{(0{,}1\; M)-4x}=\frac{4x^3}{(0{,}1\; M)-4x}=2{,}7\cdot 10^{-4}\; M^{-1}

                      
               


Brugbart svar (1)

Svar #3
01. april 2015 af mathon

korrektion:

   \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \! \frac{\left [ Ag(Py)_2^{\; \; +} \right ]^2\cdot \left [ C_2{O_{4}}^{2-} \right ]}{\left [ Py \right ]^4}=\frac{(2x)^2\cdot x}{\left ((0{,}1\; M)-4x \right )^4}=\frac{4x^3}{\left ((0{,}1\; M)-4x \right )^4}=2{,}7\cdot 10^{-4}\; M^{-1}                                    

0<x<0,025              

                                                             x=0{,}001719\; M


Skriv et svar til: Opløslighedsprodukt

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.