Samfundsfag

Charlie Hebdo

01. april 2015 af Manu0407 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej. Jeg skal til AT eksamen til sommer, og jeg har overvejet at vælge Charlie Hebdo tegningerne som mit emne. Mit overordnet emne er Kommunikation og begrænsinger. 

Jeg har overvejet følgende problemformulering; Kan man tale om en krænkelse af ytringsfriheden eller en krænkelse af religionsfriheden i forbindelse med offfentliggørelsen af Charlie Hebdo tegningerne? 

Hermed følgende problemstillinger: 
Hvad er Blafemi og ytringsfrihed?
Hvordan formidlede terroristerne deres budskab i forbindelse med offentliggørelsen af Charlie Hebdos tegninger? 
Hvilken betydning har terrorhandlinger som denne for fremtidens kommunikations muligheder og begrænsninger? 

Hvis der er nogle der har nogle yderligere ideer, ville det være lækkert. 
Jeg har tænkt mig at benytte mig af Samuel Huntingtons teori, Giddens teori. Nogle der kender nogle gode metoder jeg ville kunne benytte mig af i dette tilfælde? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
11. april 2015 af Onoma (Slettet)

Teologi på Københavns Universitet stiller hvert år et AT-ressourcerum til rådighed, med udgangspunkt i de forskellige års temaer og med en religionsvinkel: Hvor de i år bl.a. har temaet: "Ytringsfrihed, religion og blasfemi" - de tager ikke fat på Charlie Hebdo, men måske du kan finde litteratur el. ideer derigennem.
http://teol.ku.dk/formidling/Gymnasieskolen/at_ressourcerum/at_2015/tema6/


Skriv et svar til: Charlie Hebdo

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.