Matematik

Regenerering af data ud fra minimum, maximum og median-værdier

01. april 2015 af Yipikaye - Niveau: Universitet/Videregående

Hej alle.

Ville høre om der er nogle der ved om det er muligt at regenere data ud fra minimums, maximums og median-værdier, og evt. hvordan man gør det i matlab eller excel.


Brugbart svar (0)

Svar #1
01. april 2015 af Andersen11 (Slettet)

Man skal bare generere tilfældige tal i intervallet [min , max] , sørge for at et af dem er medianværdien, og så sørge for at der er lige mange værdier på hver side af medianen.


Svar #2
02. april 2015 af Yipikaye

Hej igen.

Grunden til at jeg spørger om dette er at jeg sidder med en videnskabelig artikel, hvor der er foretaget 161 målinger for hver variabel. Og der er 10 forskellige variabler i alt. De 161 målinger for hver af de 10 variabler er ikke medtaget i artiklen. Der ses kun minimums, maximums og median-værdierne for hver af de 10 variabler. Jeg ville gerne hvis jeg kunne regenere disse værdier ud fra antallet af målinger af hver variabel, minimums, maximums og median-værdierne for hver variabel.

Håber at jeg lige får en tilbage melding på om dette kan lade sig gøre.


Brugbart svar (0)

Svar #3
02. april 2015 af Andersen11 (Slettet)

Man kan ikke regenere det bestemte datasæt, der er til grund for dataene i artiklen. Man vil kunne generere mange forskellige datasæt, der alle har samme minimum, maksimum og median.


Brugbart svar (0)

Svar #4
04. april 2015 af Therk

Det kan du godt, men du skal også kende fordelingen af dataene. Ellers er det arbitrært om de genererede data passer på datasættet fra artiklen.

For at illustrere, har jeg lavet to datasæt med 25,000 simuleringer hver: Fra en uniform fordeling og fra en modificeret normalfordeling. Begge datasæt har

minimum = 0,
median = 50,
maksimum = 100.


Vi kan altså ikke genskabe (en simulering af) et datasæt med kun kendskab af median, minimum og maksimum.


Svar #5
08. april 2015 af Yipikaye

Ok tak for svar.


Skriv et svar til: Regenerering af data ud fra minimum, maximum og median-værdier

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.