Studievalg og videregående studie

Medicin

02. april 2015 af pashtoon123
Hej!
Nogle der ved, om adgangskvotienter for medicin er stigende eller faldende?

Brugbart svar (2)

Svar #1
02. april 2015 af Arccossintan (Slettet)

Det vides først, når universiteterne har behandlet sine ansøgninger, altså omkring 5. juni. Det afhænger af antallet af ansøgere i forhold til antallet af studiepladser samt ansøgernes karaktergennemsnit, så derfor kan det ikke forudses.


Brugbart svar (0)

Svar #2
02. april 2015 af Savior123 (Slettet)

#0 Urelevant spørgsmål dog nyserrig... Er du pashtoon?


Brugbart svar (0)

Svar #3
02. april 2015 af Savior123 (Slettet)

Men i hvertfald eafhænger universiteternes adgangkvotient hvor mange de får ind i de forskellige universiteter. Jo flere der søger ind, jo mere stiger adgangskvotienten.


Brugbart svar (0)

Svar #4
02. april 2015 af anonym000

#2

Jeg tror han er "pashtoon" >> "pashtuner" (ligesom undertegnede).

- - -

...............


Svar #5
02. april 2015 af pashtoon123

Ja, men jeg har bare fået at vide, at i de seneste år, har der været flere ansøger, og adgangskvotienten er blevet højre. Håbede bare, at den måske ville falde? Eller om universiteterne har nogle planer, der gør det nemmere at blive optaget?
Og ja, jeg er en pashtun

Brugbart svar (0)

Svar #6
02. april 2015 af Dulugtergrimt

Nemmere at blive optaget? Så skulle de åbne for flere pladser, hvilket jeg mener der har været tale om. Debatten kører, og mange studerende er i mod.


Brugbart svar (0)

Svar #7
02. april 2015 af anonym000

Debatten burde jo ikke handle om man skal åbne flere pladser eller ej. Debatten burde handle om hvordan man kan lave optagelsesprocessen om. 

- - -

...............


Brugbart svar (0)

Svar #8
02. april 2015 af Arccossintan (Slettet)

Der har været tale om at øge antallet af studiepladser på bl.a. medicin, men jeg er ikke klar over, om dette faktisk er sket - det kræver jo politisk initiativ. Hvorom alting er, så bestemmes adgangskvotienten sådan, at den bliver lig med karaktergennemsnittet på den studerende med det laveste gennemsnit, der er blevet optaget det pågældende år, og derfor vil ansøgernes karaktergennemsnit stadig være stærkt afgørende, og disse kan jo ved en tilfældighed en enkelt årgang være højere en sædvanligt. Det er altså ikke til at forudse, men vær opmærksom på, at det jo er muligt at læse medicin fire steder i Danmark, så det kræver ikke nødvendigvis et snit på 11,2 for at blive optaget, som det gjorde på KU i 2014. På SDU krævede det i 2014 et gennemsnit på 10,6.


Brugbart svar (0)

Svar #9
02. april 2015 af Savior123 (Slettet)

Det er vidt forskelligt, og uberegenligt hvor meget gennemsnitskraven er for med. studiet og dermed gælder der for flere studielinjer. I de seneste par år, har flere fået motivationen til at læse medicin... Hvilket dels er en god ting, men medfører til at vi andre skal kæmpe endnu hårdere mht. karakterne. 

Hvad jeg vil anbefale dig nu ér, at du fortsat kæmper med at få et højt snit. Kender flere der tog den sidste stykke tid "roligt" da de mente at de sagtens kunne komme ind via kvote 1, hvor de dog endte med at søge ind på kvote 2... Det kan godt virke kontroversielt, men >>thats life<<. 

Nice nok, og sorry vidste ikke den korrekte stavemåde for "pashtun" da jeg ikke anvender ordet til dagligt. Håber i hvertfald det bedste for dig!


Brugbart svar (0)

Svar #10
02. april 2015 af Savior123 (Slettet)

#7 Er enig med dig. Man har op til flere gange oplevet at kvote 2 studerende klarer universietet bedre end kvote 1 studenter, hvilet giver et hensigt til at der er noget galt med vores optagelsesprocess. Derudover mener jeg personligt at det båder virker kliché agtigt og kontroversielt at eleverne kun skal vurderes ud fra karakter. SDU har gjort det smarte, at de har sat en minimumsgrænse på 6.0 i snit, dog vil de egne en via en optagelsesprøve og et samtale. 


Brugbart svar (0)

Svar #11
03. april 2015 af Dulugtergrimt

At udvide pladserne på bachelordelen gør undervisningen på kandidaten ringere, da det er her, al klinikophold foregår. Hospitalerne er ganske enkelt massivt overrendt af studerende, for universitetet sender flere ud, end hospitalsafdelingerne er normeret til. Der er bare ikke mulighed for at have alle med, med optimalt udbytte, hvis der kommer 10 fremfor de 4, som afdelingen havde forventet.

Jeg tror ikke, der findes en mere fair måde at optage folk på - der skal vel også gives en lille belønning for faktisk at være dygtig til sit lort, og få et højt snit i gymnasiet? Måske skulle man så sige 50/50, men så stiger kvote 1-snittet yderligere.


Skriv et svar til: Medicin

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.