Debat

Burde jeg droppe ud??

05. april 2015 af rallelarsen (Slettet)

Hej folkens. Jeg er 19 år, og er ved at afslutte 2. g. Problemet er at jeg ingen interesse har i gymnasiets fag (har fys-kem studieretning), og tanken om at skulle lave opgaver er drænende. Jeg har også en stor interesse indenfor musikproduktion, og elsker tanken om livsstilen som musiker ('the good life', dele mine tanker gennem min musik til andre).
Jeg overvejer derfor stærkt om jeg burde stoppe på gymnasiet, og gå all-in på musik. Jeg er klar over at jeg ville kunne lave musik samtidigt med gymnasiet, men dette ville ikke være 100% af tiden. Jeg ser desuden heller ingen ide i at gennemføre en uddannelse, som jeg ikke ser mig selv bruge til noget nogensinde. Jeg har meget begrænset erfaring med musik, men føler mig sikker på at jeg har god rytmisk forståelse, og derfor vil have en god base for at lære musikproduktion.
Please kom med jeres input, og hold jer ikke tilbage.


Brugbart svar (0)

Svar #1
05. april 2015 af elbebawy (Slettet)

Hej rallelarsen. Jeg forstår at du har lyst til at følge noget som du brænder for, respekt. Men uden en ungdomsuddannelse kan man ikke så meget og uden en plan-b er der stor risiko ved at gå ind i en branche som har så lav succesrate. Jeg foreslår dig at du enten skifter linje og går 2.g om eller afslutter på din nuværende. Derimod mener jeg overhovedet ikke at du skal stoppe med musikken. Har selv en kammerat i min klasse (3.g) som både følger med i skolen og laver musik ved siden af som han så tjener en god slat penge på. Hold ud homie :)     


Brugbart svar (0)

Svar #2
05. april 2015 af Savior123 (Slettet)

To be honest #0 så tror jeg altså ikke du når særlig langt med musik i livet. Jeg vil varmt anbefale dig at du tager din ungdomsuddannelse og opholder musik som hobby. Det skaber i hvertfald flere livlinje når du en dag kommer ud i arbejdsmarkedet. 


Svar #3
05. april 2015 af rallelarsen (Slettet)

Hvad hvis jeg bruger al den tid jeg har, når jeg stopper med gym, på at blive DJ? Det ville jeg vel kunne leve af indtil der (Statistisk set ikke) skete noget med musikken? Jeg kunne også tage fritidsjob før jeg blev DJ, og hvis alt fejler, tage en HF inden jeg bliver 30. Lyder det vanvittigt?


Brugbart svar (0)

Svar #4
05. april 2015 af Savior123 (Slettet)

Altså synes du skal gøre det du føler dig mest trygt med. Det er svært at sige, når mennesket er forskellige mht. holdninger, synspunkt og prioriteter... Især i dette tilfælde. Men husk "Think with our brain and not your heart" :)


Brugbart svar (0)

Svar #5
05. april 2015 af MaibritG

Jeg kunne især godt tænke mig at vide hvordan du vil financere din fremtid? Umiddelbart synes jeg, at der er alt for mange usikkerheder i din plan, og som #2 også pointerer, så er det en branche, hvor succesraten er meget lav. Det er vel også begrænset hvor meget en diskoteksDJ tjener. 

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Brugbart svar (0)

Svar #6
05. april 2015 af Therk

Hvis den er fuldstændig gal, så tag et år eller to væk fra gymnasiet og prøv evt. senere, når du er blevet lidt mere moden med en HF.

Men jeg er enig i de tidligere deltagere: Der er godt nok mange usikkerheder i dine fremtidsudsigter. Jeg tror de skal ses som hobbyer, der, hvis du har heldet med dig, kan blive til mere.


Brugbart svar (0)

Svar #7
05. april 2015 af Stats

9.kl/10.kl → Gymnasiel uddannelse → Bachelor i musik → Kandidat i musik

https://www.ug.dk/uddannelser/kunstneriskeuddannelser/musikuddannelser/musik-bachelor

- - -

Mvh Dennis Svensson


Svar #8
06. april 2015 af rallelarsen (Slettet)

Hej folkens, tak for jeres svar.

Har besluttet mig for at gennemføre gymnasiet, da 1 år mere i skolen for at kunne tage samtlige videregående uddannelser (dem mit snit tillader) er et godt tilbud, et som jeg tager, mens jeg fortsætter musik ved siden af som seriøs hobby, så jeg virkligt kan se, om det er musikproduktion, der skal være min livsambition :) God påske.


Brugbart svar (1)

Svar #9
06. april 2015 af Therk

Sejt. Du får ros og opbakning for din beslutning og et ønske om at det går dig godt herfra.


Brugbart svar (0)

Svar #10
12. april 2015 af snylt (Slettet)

Hvis man egentligt dropper ud i fx 2g eller 3g - er ens mulighed for at fuldføre en ungdomsudannelse definitivt ude?


Brugbart svar (0)

Svar #11
12. april 2015 af MaibritG

#10
Nej, det er det ikke. Du kan sagtens starte forfra eller på en ny ungdomsuddannelse. Dog skal du være obs på de nye regler når det kommer til SU:
 

Nye regler for SU til ungdomsuddannelser fra 1. januar 2015

Den 1. januar 2015 træder der nye regler i kraft, som betyder, at du højst kan få SU til fem ungdomsuddannelser. Alle ungdomsuddannelser, du er begyndt på (og har fået SU til), tæller med.

Går du på en ungdomsuddannelser, du er startet på før den 1. januar 2015, kan du fortsat få SU til denne, uanset hvor mange ungdomsuddannelser med SU, du tidligere er begyndt på. Begynder du senere på en ny ungdomsuddannelse, vil antallet af tidligere ungdomsuddannelser med SU indgå i opgørelsen af, om du har ret til SU til din nye ungdomsuddannelse.

Kilde: SU.dk 

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Brugbart svar (0)

Svar #12
12. april 2015 af STSTHOMASBK (Slettet)

DROP UD OG LEV DIT LIV.

LAD VÆR MED AT GÅ PÅ GYM HVIS DU IKKE BRUGER LORTET TIL NOGET, OG DU BRÆNDER FOR NOGET ANDET!!!!!!


Brugbart svar (2)

Svar #13
15. april 2015 af Savior123 (Slettet)

#12 Man kan virkelig hører at nogen fortryder at de har droppet ud, og vil trække andre med sig dybt ude i vandet. 


Skriv et svar til: Burde jeg droppe ud??

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.