Biologi

Optagelse af næring i tyndtarmen

12. april 2015 af ShadH - Niveau: B-niveau

Der er, tilsydenladende, man forskellige forklaringer på hvordan næring optages i tyndtarmen og føres videre ud i blodet. Jeg har skrevet dette, men en kommentar til det ville være rart:

"2. Forklar, hvordan retinol optages over cellemembranen i tarmen.

Retinol består af mange carbon og hydrogen atomer. Strukturen består af en ring af carbon atomer og en lang kæde af CH-grupper og enkelte carbon atomer derimellem. Dette gør at molekylet bliver meget upolært. Dette forudsætter at molekylet bliver lipofilt, altså fedtelskende, og fedtopløslig. Cellemembranen er semipermeabel. Da cellemembranen er opbygget af et dobbeltlipidlag bestående af bl.a fosforlipider, som har en polær ende og upolær hale, gør det at fedtopløslige stoffer, kan trænge igennem ved simpel diffusion, mens polære stoffer, større molekyler og ladet ioner kun kan passere membranen vha. transportproteiner. Da størstedelen af næringsstoffer bliver optaget i tyndtarmen, hvorefter det sendes videre ud i blodet, er retinol optaget i epitellerne i tyndtarmens slimhinde."


Brugbart svar (1)

Svar #1
14. april 2015 af Dulugtergrimt

Hvor polært er retinol? Så vidt jeg ved er det ret upolært.

Sagen er nemlig, at der helt i kanten af slimhinden er polært (hvorfor må jeg blankt erkende ikke at kunne huske), og det derfor er meget svært for upolære molekyler at komme hen til cellerne. Upolære stoffer gør det, at de bindes af galdesaltene i såkaldte miceller, og da micellerne er hydrofile på ydersiden, kan fedtopløselige stoffer komme hen over membranen på denne måde. Galdesaltene har altså stor betydning, både for nedbrydningen, men også for optagelsen af fedtstoffer og lign.


Brugbart svar (0)

Svar #2
14. april 2015 af Anxyous (Slettet)

#1:

Som en lille tilføjelse skyldes hydrofilien lige over epitelet det uomrørte lag (nærmest homersk vending) af mucin mm.


Skriv et svar til: Optagelse af næring i tyndtarmen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.