Biologi

Universaldoner

13. april 2015 af charlottemunk (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej alle

Jeg læser i øjeblikket om universaldonorer og universalmodtagere, og der er noget jeg ikke helt forstår:

Hvorfor anvender man kun i nødstilfælde universaldonor blod (0, Rh-) til de andre blodtyper (altså 0 til A, B eller AB)?  

Håber der er nogen, der kan hjælpe! 

Mvh. Charlotte


Brugbart svar (0)

Svar #1
13. april 2015 af OnceUponATime

Antager vi at du har blodtype A kan du ikke modtage blod fra blodtype B. Hvorfor? Fordi dit blod vil koagulere.
Modtager du blod fra blodtype 0, sker det intet. SÅFREMT donorens blod er i mindre mængde end modtagerens.
For hvis forholdet ændrer sig, og det er en med blodtype 0 som får doneret blod fra en med blodtype A, vil blodet koagulerer. Defor skal man være opmærksom på, at den mængde blod (type 0) en med type A modtager skal være i mindre mængde end modtagerens mængde blod, så forholdet ikke ændres i kroppen mellem hvilken blodtype der fungerer som donor og som modtager.
For at være på den sikre side, donerer man derfor kun blodtype 0 til ikke type 0, ved nødtilfældr hvor der ingen anden mulighed er. Håber det gav mening

Svar #2
13. april 2015 af charlottemunk (Slettet)

Det hjalp, tak for svar!


Svar #3
13. april 2015 af charlottemunk (Slettet)

Har lige et andet spørgsmål:

sker der antigen-antistof reaktioner når man gennemfører transfusioner? Tænker at der må, når AB0-systemet antigener sidder på alle kroppens celler? Eller har jeg ikke forstået det helt korrekt?


Brugbart svar (0)

Svar #4
13. april 2015 af OnceUponATime

Jeg forstår ikke helt, hvad du mener? Altså, selvfølgelig sker der en antigen-antistof reaktion når du får en blodtransfusion. Hvordan ellers, skulle blodet være i stand til at koagulere? Var det svar til dit spørgsmål?


Svar #5
13. april 2015 af charlottemunk (Slettet)

Ja det var svar på spørgsmålet, tak igen


Svar #6
13. april 2015 af charlottemunk (Slettet)

Ved du tilfældigvis også om Mendel’s 2. lov siger noget om fordelingen af Rhesus vs. ABO-blodtyper? 

Har fået det som et arbejdsspørsmål fra min lærer, men er ikke helt med på hvad der menes...


Brugbart svar (0)

Svar #7
13. april 2015 af OnceUponATime

Mendels 2. lov siger følgende:

"Gener for forskellige egenskaber fordeles uafhængigt af hinanden ved dannelsen af gameter."

Det vil sige, at det passer når der tale om Rhesus og AB0 systemet. Der er jo lige chance for at nedarve det ene eller det andet. Det kommer selvfølgelig an på dine forældres alleler, hvad du nedarver, men af de muligheder du kan nedarve, er der lige stor chance for det ene eller det andet.


Brugbart svar (0)

Svar #8
14. april 2015 af Dulugtergrimt

Årsagen til, at man kun giver blodtype 0 i nødstilfælde er rent faktisk primært at blodbankens reserver gerne nogenlunde skal afspejle befolkningssammensætningen. Gav man alle 0 negativ, så ville beholdningen forsvinde, og det er ikke ønskeligt.

Brugbart svar (0)

Svar #9
14. april 2015 af Dulugtergrimt

Jeg beklager, men jeg er simpelthen nødt til at rette lidt i det her.

#0

Grunden til, at man ikke bruger 0- til alle, er som skrevet i #8. Alt 0- ville bruges op, og så er der altså ikke noget i nødsituationer. Derfor tager man altid en blodprøve (BAS-test) på folk, som man ved kan have brug for/skal have blod, og så bestiller man patientens blodtype fra den lokale blodbank. 

Det #1 skriver er dybest set noget sludder, og jeg er nødt til at bede dig se bort fra dette, medmindre hun mener noget helt andet, end det jeg personligt opfanger.

#4 giver heller ingen mening. Modtager du en blodtransfusion sker antigen-antistof-reaktionen i så lille en grad, at det i praksis ikke har nogen betydning. Det, #4 siger er, at hvis du modtager en blodtransfusion, så vil de blod koagulere. Det passer naturligvis heller ikke, da det netop er den reaktion vi forsøger at undgå, ved at screene for blodtyper, inden vi giver en transfusion.

#7 er jeg enig i.

Generelt kan jeg sige, at #1 og #4 lader til at mangle den viden, som jeg hidtil ikke har set nogen gymnasieelever have, og man kan som sådan sige, at det så er undskyldt. Det er sådan, at når man foretager en tapning fra en donor, så bliver blodet behandlet og delt op i 3 dele:

- Røde blodlegemer (erytrocytter), som man giver mod blodmangel (det er denne del man som oftest omtaler i gymnasiet) 

- Blodplader (trombocytter) som man giver i tilfælde af underproduktion eller fejlproduktion hos modtager.

- Plasma, som man især giver patienter, der mangler koagulationsfaktorer, heriblandt patienter med leversygdomme.

Det er vigtigt at bemærke, at alle (næsten alle...) antistoffer fra donor findes i plasma-delen, og derfor vil en 0 negativ donors antistoffer ikke skabe koagulationsproblemer hos en A+ patient, der får erytrocytter - i praksis. Teoretisk sker der en lille smule, men det er så forsvindende lidt, at vi ikke lægger mærke til det. Omvendt ville det dog være meget farligt at give en A+ patient plasma fra en 0- patient, simpelthen fordi plasmaet indeholder antistoffer mod alt. I situationen med plasma skal hele AB0-systemet vendes om, således at det er AB+, der er universaldonor (de har ingen antistoffer) og 0- der er universalrecipient (de har ingen antigener).

Det blev en længere smøre - jeg håber, at det ikke blev for meget "hen over hovedet".


Brugbart svar (0)

Svar #10
14. april 2015 af Anxyous (Slettet)

#9:

Som en sidste krølle på halen tales der i dette tilfælde ikke om koagulation, men agglutination.


Svar #11
14. april 2015 af charlottemunk (Slettet)

Tusinde tak!! Rigtig rart med en forklaring :)


Skriv et svar til: Universaldoner

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.