Biologi

Ølproduktion faktorer

14. april 2015 af Bioa (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej

Er der en, der vil forklare mig, hvordan nedenstående faktorer påvirker gærcellernes vækst i forhold med ølproduktion.
Faktorer: pH, ilt, temperatur, koncentration af ethanol.

Tak på forhånd!


Brugbart svar (1)

Svar #1
16. april 2015 af Proprium (Slettet)

Man kan bruge forskellige gærarter til ølbrygning, og de tilsættes under den proces, som kaldes "brygningen". Man kan overordnet set opdele de anvendte gærtyper i over- og undergær. Overgær, som stiger op til overfladen, fermenterer i temperaturområdet 15 og 25 grader; undergær, som synker til bunds, fermenterer ved lavere temperaturer (cirka 10-16 grader). 

Under fermenteringen regulerer bryggeriet temperaturen, så den valgte gærart kan virke optimalt. I starten af fermenteringen er betingelserne iltrige, således at gærcellerne kan opformeres (øges i antal), men derefter skal betingelserne helst være iltfrie, så gæren kan begynde at omsætte sukkerarterne.

pH er jeg ikke helt klar over, men gærceller er generelt MEGET modstandsdygtige over for lave pH-værdier (ligesom skimmelsvampe). Jeg forestiller mig (uden at lægge hovedet på blokken). at dette er smart i og med, at der jo dannes kulsyre, som sænker pH-værdien. Hvis gærcellerne blev ødelagt af lave pH-værdier, var det jo ikke så smart! Måske lidt samme princip som ved fremstilling af yoghurt, hvor man vælger bakterier, som er syretolerante. 


Svar #2
16. april 2015 af Bioa (Slettet)

Tak! :)


Skriv et svar til: Ølproduktion faktorer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.