Geografi

Naturgeografi - Hvad forklarer figuren??

15. april 2015 af Rezwan9 (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej!

Jeg forstår simpelthen ikke, hvordan jeg skal forklare figur nr. 3 (10.10 og 10.10b) i det vedhæftede dokument. For det første har jeg ingen idé, hvad de navne beskriver. For det andet ved jeg ikke, hvordan jeg skal forklare figur 10.10b. Så, ja, jeg er lidt på bar bund ..

Nogen, der evt. kan og vil hjælpe mig?

På forhånd, tak!


Brugbart svar (0)

Svar #1
16. april 2015 af Syenite (Slettet)

Figur 10.10 a
Den mørkeblå kurve indikerer den årlige produktion fra de nævnte oliefelter (Gorm, Dan og Skjold), den lyseblå viser produktionen fra Halfdan og Arne felterne. Den grålige kurve indikerer havd resten af de danske oliefelter producerer. For alle kurver er gældende at der gives en prognose for hvor meget der forventes at blive produceret fra de forskellige felter i fremtiden. Prognosen er lavet for perioden efter år 2004 (du har noteret 2014 i din beskrivelse), dvs. hold i mente at figuren ikke er helt ny.

Figur 10.10 b
Bemærk: figuren er en prognose for perioden.
Den danske narturgasproduktion fra kendte reserver med aktuel teknologi (dvs før 2004) er givet ved den lyseblå kurve. Antages at teknologien ikke udvikles, at der ikke bliver ledt efter flere reserver osv. vil produktionen af gas aftage kraftigt i perioden efter år 2010.
Den mørkeblå del indikerer hvor meget der vil kunne produceres ekstra såfremt nye teknologiske løsning implimenteres. Den gule del menes at kunne tilføjes som resultat af videre efterforskning (dvs. lede efter nye reservoirs i den danske undergrund)

Perspektivering
En mere teknisk beskrivelse af de forskellige felter kan findes i GEUS database.
Eksempel: Boring i Gorm feltet http://www.geus.dk/departments/geol-info-data-centre/well-data-summary-sheets/N22.htm#lith
Såfremt du ønsker at vide hvor feltet befinder sig:
http://en.wikipedia.org/wiki/Gorm_Field
I geologisk sammenhæng vil der være tale om en del af centralgraven (såfremt det er noget du skulle få lyst til at google)


Skriv et svar til: Naturgeografi - Hvad forklarer figuren??

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.