Fysik

Impulsbevarelse

15. april 2015 af MalcoP (Slettet) - Niveau: B-niveau

I fysik har vi arbejdet med et ballistisk pendul. Vi skød en klods der hang fra det ballistiske pendul med et luftgevær, hvor vi aflæste hvor højt pendulet kom op, massen af klodsen og massen af projektilet. 

Jeg skal finde farten på pendulet, men jeg er ikke sikker på hvilke formler jeg skal bruge, så jeg har brug for noget hjælp! 

Tak på forhånd. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
16. april 2015 af Andersen11 (Slettet)

Kalder vi masserne for projektil og klods for hhv. mp og mk, og kalder vi farten af projektilet lige før sammenstødet for vp og den fælles fart af projektil+klods umiddelbart efter stødet for ve, har vi af impulsbevarelsen, at

        mp·vp = (mp+mk)·ve .

Projektil+klods bevæger sig nu som et pendul op til højden h, regnet fra startniveauet, og man har så

        (1/2)·(mp+mk)·ve2 = (mp+mk)·g·h

dvs.

        ve = √(2gh)

hvorfor

        vp = (1 + mk/mp)·ve = (1 + mk/mp)·√(2gh)


Svar #2
16. april 2015 af MalcoP (Slettet)

#1

Kalder vi masserne for projektil og klods for hhv. mp og mk, og kalder vi farten af projektilet lige før sammenstødet for vp og den fælles fart af projektil+klods umiddelbart efter stødet for ve, har vi af impulsbevarelsen, at

        mp·vp = (mp+mk)·ve .

Projektil+klods bevæger sig nu som et pendul op til højden h, regnet fra startniveauet, og man har så

        (1/2)·(mp+mk)·ve2 = (mp+mk)·g·h

dvs.

        ve = √(2gh)

hvorfor

        vp = (1 + mk/mp)·ve = (1 + mk/mp)·√(2gh)

Ups - Jeg mente at jeg skulle regne farten ud på projektilet! Min fejl, men fedt at du gad at hjælpe. 

Ved dog stadig ikke hvordan farten på projektilet findes. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
16. april 2015 af mathon

Du fik svaret i #1
                           
                              v_p(h)=\left ( 1+\frac{m_k}{m_p} \right )\cdot \sqrt{2g\cdot h}

som kan beregnes efter notering af den maksimale højde af \left (m_{p}+m_{k} \right )


Skriv et svar til: Impulsbevarelse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.