Biologi

Hormoner!HJÆLP

16. april 2015 af ejejejej (Slettet) - Niveau: A-niveau

Jeg har fået givet vedhæftede opg. Men jeg er lidt i tvivl om, hvad der menes med hormongruppe. Er det nok at skrive steroidhormon? Desuden er jeg i tvivl om, hvorledes den reagerer på målcellerne? tak

Vedhæftet fil: opg.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
16. april 2015 af Proprium (Slettet)

Ja, det er ok at skrive, at det er et steroidhormon (nærmere bestemt tilhører det gruppen af androgener). Disse hormoner er fedtopløselige og diffunderer derfor gennem målcellens cellemembran. Herefter binder hormonet sig til en receptor inde i cellen (receptoren kan være lokaliseret i kernen eller i cytoplasmaet). Bindingen medfører transkriptionen af et specifikt gen og deraf dannelse af mRNA, som efterfølgende translateres til et protein.


Svar #2
16. april 2015 af ejejejej (Slettet)

Okay, tak. Hvor bliver det egentlig produceret henne - i testiklerne? ligesom testosteron


Svar #3
16. april 2015 af ejejejej (Slettet)

Er det egentlig generelt for steroidhormoner, at de kan binde sig til receptorer i cytoplasme eller inde i cellekernen?


Brugbart svar (0)

Svar #4
16. april 2015 af Proprium (Slettet)

Ja, blandt andet.


Brugbart svar (0)

Svar #5
16. april 2015 af Proprium (Slettet)

Ja, lige præcis!


Svar #6
16. april 2015 af ejejejej (Slettet)

Okay, tak:)


Svar #7
16. april 2015 af ejejejej (Slettet)

Hej igen

Håber ud kan hjælpe med forståelsen af følgende jeg fandt på Den store Danske..

Steroidhormonerne og D-vitamin har generelt den samme cellulære virkningsmåde. De passerer pga. deres fedtopløselighed forholdsvis nemt dyriske cellemembraner, hvorefter de i målcellens cytoplasma bindes til et receptorprotein. Hvert steroidhormon eller D-vitamin har sin egen receptor. Steroid-receptor-komplekset bindes herefter i cellekernen til specifikke områder af DNA, hvorved forskellige geners aktivitet reguleres. Hvert steroidhormon eller D-vitamin regulerer således bestemte gener. ....

Hvor jeg især er i tvivl om det understreget. Står der ikke, at hormonet binder sig til en receptor i cytoplasma, der efterfølgende befinder sig i cellekernen??


Brugbart svar (0)

Svar #8
16. april 2015 af Proprium (Slettet)

Jo, det er rigtigt, det var forkert formuleret fra min side, det gik lidt stærkt, hehe. Men det er rigtigt. Beklager.


Brugbart svar (0)

Svar #9
16. april 2015 af Hippocrates (Slettet)

Hej

Vil lige supplere med følgende ift. dit svar #7.

Disse interessante receptorer, du beskriver, betegnes nukleære receptorer. Disse kan som hovedregel opdeles i 2 grupper opdelt på virkningsmekanisme. Meget kort fortalt gælder følgende.

For den første type binder liganden(hormonet) til nukleære receptorer, der befinder sig i cytosolen. Dette forårsager dissociation af heat shock proteiner, og der dannes en homodimer. Denne translokeres til kernen, hvor den binder til specifikke respons elementer, der styrer genekspressionen. Dette gælder for bl.a. androgener, østrogener, glukokortikoider og progesteron.

For den anden type binder liganden i kernen, der der dannes her en heterodimerer i stedet. Uden ligand vil receptoren oftest danne kompleks med korepressorer, og med ligand vil der være binding til coaktivatorer. Disse forskellige komplekser styer genekspressionen. Dette gælder bl.a. for A-vitamin, thyroidea-hormon og D-vitamin.

Dette betyder altså, at virkningsmekanismen for hormonet afhænger af, hvilket hormon der er tale om. For testosterons vedkommende er der tale om den første type af virkningsmekanisme.

Vh


Svar #10
16. april 2015 af ejejejej (Slettet)

Okay, tak - tænkte på om, der også kommer en enhancer ind i billedet?


Svar #11
16. april 2015 af ejejejej (Slettet)

jeg er også lidt i tvivl om, hvad du mener med respons elementer?:)


Brugbart svar (0)

Svar #12
17. april 2015 af Hippocrates (Slettet)

Regulering af transkriptionen styres af en række gensekvenser. Af regulatoriske sekveneser findes silencere, der binder repressorer, der hæmmer transkriptionen og enhancere, der binder aktivatorer, hvilke fremmer transkriptionen. Responselementer er regulatoriske sekvenser, hvortil der bindes transkriptionsfaktorer, der aktiveres som et respons på ændrede forhold i cellens miljø. Et eksempel herpå er netop de nuklære hormonreceptorer omtalt tidligere.


Skriv et svar til: Hormoner!HJÆLP

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.